Zwangerschap? Omega 3-vetzuren zijn belangrijk voor jou en je baby

Zwangerschap? Omega 3-vetzuren zijn belangrijk voor jou en je baby
Ben je bezig met zwanger worden of misschien al zwanger? Dan wil je natuurlijk zo goed mogelijk voor je baby en jezelf zorgen. Zeker als het je eerste kindje is komt er een hoop nieuwe informatie op je af. Ook met betrekking tot aan te raden voeding en nutriënten. In deze blogpost leggen we je uit wat Omega 3-vetzuren zijn. De Omega 3- vetzuren EPA en DHA ondersteunen de ontwikkeling van je baby tijdens je zwangerschap.

Wat zijn Omega 3-vetzuren?

Oliën en vetten bestaan uit verzadigde en onverzadigde vetzuren. Omega 3-vetzuren zijn meervoudig onverzadigde vetzuren. Deze variant van de vetzuren valt onder de essentiële vetzuren en is niet door het lichaam zelf aan te maken. Dat betekent dat je dit vetzuur uit voeding moet halen om voldoende Omega 3-vetzuren in je lichaam te hebben.

Omega 3-vetzuren bestaan in verschillende soorten. De bekendste zijn alfa-linoleenzuur (ALA) en de visvetzuren eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). De door de moeder ingenomen Omega 3-vetzuur DHA heeft met een dagelijkse hoeveelheid van 200 mg een gunstig effect op het in stand houden van het gezichtsvermogen en functioneren van de hersenen. Dit is naast de aanbevolen dagelijkse inname 250 mg.

Vette vissoorten bevatten Omega 3-vetzuren

De Omega 3-vetzuren EPA en DHA vind je vooral terug in vette vis. Als je met enige regelmaat zalm, makreel, forel of haring eet dan krijg je waarschijnlijk voldoende Omega 3- vetzuren binnen.

Vissen maken deze vetzuren niet zelf aan, maar krijgen deze binnen door het eten van algen. Tegenwoordig is het mogelijk om Omega 3-vetzuren rechtstreeks uit algen te halen en zodoende ook in een vegan supplement te verwerken. Een prettig alternatief als je vegetarisch of veganistisch bent bijvoorbeeld.

Waarom Omega 3-vetzuren belangrijk zijn voor je baby tijdens de zwangerschap

Wanneer je zwanger wilt worden is het fijn om zo goed mogelijk voorbereid te zijn. Zorg dat je in een goede conditie bent en waar mogelijk reserves opbouwt. Het kan verstandig zijn om de hoeveelheid Omega-3 DHA in je lichaam alvast aan te vullen als je zwanger wilt worden. Dit kan je bereiken door dagelijkse inname van DHA.

Tijdens je zwangerschap draagt Omega-3 DHA bij aan de normale groei en ontwikkeling van de hersenen en ogen van je baby.

In het laatste trimester van je zwangerschap groeien de hersenen van je kindje in verhouding veel. Het ongeboren kind onttrekt dan Omega 3-vetzuren aan het lichaam van de moeder. Een extra inname van deze vetzuren kan dan gewenst zijn. Wanneer dit niet lukt door middel van voeding kun je overwegen de Omega 3-inname aan te vullen met een supplement als Multi Prena Fem. Naast alle belangrijke vitaminen, waaronder vitamine D en foliumzuur, en mineralen, bevat Multi Prena Fem 400 mg van het Omega 3-vetzuur DHA.

Voordelen voor aanstaande moeders van Omega 3

Voor jou als aanstaande moeder is het innemen van voldoende Omega-3 ook voordelig. Een dagelijkse inname van 250 mg Omega-3 DHA ondersteunt het functioneren van de hersenen.

Een te lage Omega 3-inname tijdens de zwangerschap

Uit Frans onderzoek blijkt dat de dagelijkse inname van Omega 3-vetzuren door zwangere vrouwen 4-10 keer lager is dan wat wordt aanbevolen. Uit het onderzoek blijkt ook dat vrouwen niet meer Omega 3-vetzuren innemen wanneer zij zwanger zijn.

De dagelijkse inname van de moeder van 200 mg DHA, naast de aanbevolen dagelijkse inname voor Omega 3-vetzuren voor volwassenen, draagt bij tot de normale ontwikkeling van de ogen bij de foetus en bij zuigelingen die borstvoeding krijgen*.

Wanneer het niet lukt om uit voeding (vette vis) voldoende Omega-3 te halen dan kun je overwegen je inname aan te vullen door een supplement met visolie, waarbij je ook kunt kiezen uit (mini) softgels, kauwgels of capsules.

* De inname van DHA door de moeder draagt bij tot de normale ontwikkeling van de hersenen en van de ogen bij de foetus en bij zuigelingen die borstvoeding krijgen. Dit gunstige effect van DHA wordt verkregen bij een minimale inname van 200mg per dag, naast de aanbevolen dagelijkse inname voor omega-3 van 250 mg DHA en EPA.

Omega 3 tijdens de borstvoedingsperiode

Ook na je bevalling, wanneer je borstvoeding geeft, is het verstandig om je Omega 3-inname op peil te houden - bijvoorbeeld door als aanvulling op je voeding Omega 3-375 in te nemen. Via de borstvoeding krijgt je baby namelijk ook nog deze vetzuren binnen. Dat is belangrijk voor de ontwikkeling van je kindje.

De inname van DHA door de moeder, draagt bij tot de ontwikkeling van de normale hersenfunctie van de foetus en zuigelingen die borstvoeding krijgen. Dit effect wordt verkregen bij een dagelijkse inname van 200 mg DHA naast de aanbevolen dagelijkse inname voor omega 3-vetzuren voor volwassenen.

Ook belangrijk: vitamines & mineralen tijdens je zwangerschap

Zo, je bent helemaal op de hoogte van Omega 3-vetzuren en de voordelen van voldoende inname van dit vetzuur voor jou en je (ongeboren) baby.

Maar weet je ook welke vitaminen en mineralen belangrijk zijn voor de ontwikkeling van je kindje? We hebben ook dit natuurlijk voor je op een rijtje gezet in diverse leerzame artikelen, lees ze snel eens door.

KAG-nr. 431-0820-3281
4 months ago