Zo kun je zwanger worden ondersteunen: 7 tips!

Zo kun je zwanger worden ondersteunen: 7 tips!

Zo kun je zwanger worden ondersteunen: 7 tips!

De kans op een zwangerschap

In veel gevallen geldt dat je niet bij de eerste keer proberen meteen zwanger bent. De kans op een zwangerschap hangt af van diverse factoren. Minimale vereiste is vanzelfsprekend dat er wordt gevreeën tijdens vruchtbare dagen. Bij sommige stellen is het dan al snel raak, bij andere stellen duurt het wat langer. Binnen een jaar is ongeveer 90% van de stellen in verwachting van een kindje.

De basisingrediënten om zwanger te kunnen worden

Om zwanger te kunnen worden moeten een aantal elementen samenkomen. De basis van een zwangerschap is een rijpe eicel en een goede kwaliteit zaadcellen. Een goede vorm en beweging zijn voorwaarden voor de kwaliteit van de zaadcellen. Jij en je partner kunnen jullie beiden voorbereiden om sneller zwanger te worden. Door goed voor je lichaam te zorgen en goed te plannen bereiden jullie je optimaal voor. Weet jij al wat je kunt doen om je voor te bereiden? Lees snel verder, we hebben 7 tips voor jou!

1. Belangrijk: goede mentale en fysieke gezondheid

Het is misschien vanzelfsprekend, maar toch nuttig om te benadrukken: zorg dat je gezond bent, zowel mentaal als fysiek. Een goede mentale gezondheid zorgt mede voor een normale hormoonhuishouding. Hoe zorg je er nou voor dat je fysieke conditie in orde is? Dit kun je onder meer meten met de Body Mass Index. Dit getal geeft de verhouding weer tussen je lengte en lichaamsgewicht. Voor volwassenen met een gezond gewicht geldt een BMI tussen 18.5 en 25. Een gezond lichaamsgewicht kan bijdragen aan de kans op zwangerschap. Is je BMI hoger of lager? Dan wordt de kans om zwanger te worden mogelijk kleiner. Tip: bereken hier jouw BMI.

Een gezond lichaamsgewicht kan bijdragen aan de kans op zwangerschap Voldoende beweging - liefst ook geregeld in de buitenlucht - helpt jou om je fysieke conditie op peil te houden. Wellicht is het ook nodig om van overgewicht af te komen. Gezonde voeding mag natuurlijk niet vergeten worden (dan wel een aangepast dieet om je ideale lichaamsgewicht te bereiken), evenals voldoende (echte) ontspanning op z’n tijd - voor je mentale conditie. Dit is natuurlijk ook allemaal belangrijk voor je partner!

2. Eet voldoende gezond en gevarieerd

Laten we iets nader ingaan op je voeding. Als je gezond eet dan draagt dit bij aan een goede gezondheid van jezelf: daarmee vergroot je de kans op een zwangerschap. Daarnaast bevordert gezond eten tijdens je zwangerschap natuurlijk ook de kans op een gezonde baby.

Door gezond en gevarieerd te eten krijg je alle vitaminen en mineralen binnen die belangrijk voor je zijn. Vooral groenten en fruit, vis, noten en zaden zijn belangrijke bronnen van vitamines en mineralen. Kijk vooral naar de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum als een goede checklist om dagelijks alle voedingsstoffen binnen te krijgen.

Zorgen (onbewuste) keuzes in jouw eet- en drinkpatroon ervoor dat je soms moeite hebt om aan voldoende vitamines en mineralen te komen? Dan kun je een passende multivitamine overwegen voor vrouwen die zwanger willen worden (foliumzuur). Speciaal voor vrouwen met een kinderwens én vrouwen die zwanger zijn bestaat er Multi Prena Fem: deze complete multi rondom zwangerschap bevat naast alle belangrijke vitaminen en mineralen ook vitamine D, vitamine E, 800 mcg foliumzuur en 400 mg omega-3-vetzuur DHA.

Foliumzuur ondersteunt vrouwen die zwanger willen worden en draagt bij tot de normale groei van de foetus tijdens de zwangerschap. De inname van DHA (uit visolie) door de moeder ondersteunt de hersenfunctie van het ongeboren kind en draagt ook bij tot de normale ontwikkeling van de ogen bij de foetus en bij zuigelingen die borstvoeding krijgen. Het gunstige effect wordt verkregen bij een dagelijkse inname van 200 mg DHA naast de aanbevolen dagelijkse inname voor omega-3-vetzuren voor volwassenen, dat wil zeggen: 250 mg DHA en EPA. Vitamine D is van belang voor een normale groei en ontwikkeling van het beendergestel van kinderen en is gunstig voor hun afweersysteem.

Ook mannen kunnen hun vruchtbaarheid ondersteunen met een multi speciaal voor mannen: Multi 4 Men. Dit supplement ter aanvulling op een gezond voedingspatroon bevat selenium en zink om de vruchtbaarheid te ondersteunen.

3. Vermijd alcohol, roken en cafeïne

Hoe verleidelijk het misschien ook is een wijntje te drinken of tijdens een avond met vrienden een sigaret op te steken: het is beter om het te laten. Waarom? Alcohol en roken verminderen je vruchtbaarheid. Niet handig dus als je probeert zwanger te worden.

Ook tijdens de zwangerschap is het goed om niet te roken en geen alcohol te drinken. Zo zorg je ervoor dat je kind zich goed kan ontwikkelen. Begin op tijd met jezelf een gezonde leefstijl aan te leren. Zo creëer je de beste lichamelijke omstandigheden voor jou en je aanstaande kindje.

Overigens geldt dit ook voor je partner. De aanmaak van zaadcellen en de kwaliteit van het zaad zijn beter als een man niet rookt en drinkt. Daarnaast heeft meeroken dezelfde effecten als zelf roken. Dus om de kansen op een zwangerschap te maximaliseren is het beter dat jullie beiden geen alcohol nuttigen en niet (mee)roken.

Let daarnaast ook op met cafeïne. Dit zit bijvoorbeeld in dranken als koffie, thee, cola en energiedrankjes. Voor zwangere vrouwen is het advies sowieso om inname van cafeïne te beperken: het kan je vruchtbaarheid beïnvloeden. Het Voedingscentrum adviseert minder dan twee kopjes koffie (gelijk aan 200 milligram cafeïne) per dag te drinken.

4. Zorg ervoor dat je foliumzuur op peil is

Zoals je eerder hebt kunnen lezen zijn vitaminen en mineralen belangrijk voor je. Als je zwanger wilt worden is in het bijzonder vitamine B11 belangrijk. Deze vitamine is ook bekend onder de naam foliumzuur. Begin al met het slikken van foliumzuur voordat je zwanger bent. Foliumzuursuppletie verhoogt de folaatstatus van de moeder. Een lage folaatstatus van de moeder is een risicofactor voor het ontstaan van een open ruggetje bij de zich ontwikkelende foetus.* Daarnaast draagt het tijdens de zwangerschap bij aan de vorming van de placenta en de groei van de ongeboren vrucht.

Je kunt ervoor kiezen naast je voeding een supplement te slikken om het foliumzuur in je lichaam aan te vullen. Het advies van de gezondheidsraad is voor zwangere vrouwen altijd een foliumzuur supplement te kiezen. Vrouwen met een zwangerschapswens krijgen het advies om vanaf minimaal vier weken voor tot acht weken na de conceptie elke dag een supplement met 400 microgram synthetisch foliumzuur te gebruiken. Je kunt kiezen voor een foliumzuur-tablet met een krachtige dosering.

Wil je ook andere vitaminen en mineralen aanvullen? Dan kan een Multivitamine die speciaal is ontwikkeld voor vrouwen die zwanger willen worden een goede aanvulling zijn.

*Het gunstige effect wordt verkregen bij een extra foliumzuurinname van 400 μg per dag gedurende ten minste één maand voor en maximaal drie maanden na de conceptie. Een open ruggetje heeft meerdere risicofactoren en de verandering van een van deze factoren heeft al dan niet een heilzaam effect.

5. Leef zo ontspannen mogelijk: vermijd stress

Nog een tip om wellicht sneller zwanger te kunnen worden: leef ontspannen. Eerder las je er al even over in dit artikel. Sowieso geen verkeerd idee natuurlijk, en heus niet altijd 1-2-3 gedaan. Maar als je een kinderwens hebt dan is het extra goed om er rekening mee te houden.

Door ontspannen te zijn kun je de kans op een zwangerschap vergroten. Een dagje meer spanning ervaren dan normaal is geen probleem, maar voorkom langdurige stress: dat kan invloed hebben op je hormoonhuishouding en leiden tot een toename van stresshormonen. Onderzoekers aan de Ohio State universiteit hebben ontdekt dat stress het risico op klinische onvruchtbaarheid (niet zwanger na 12 maanden) verdubbelt. Het team onderzocht 373 vrouwen tussen de 18 en 40 die geen bekende vruchtbaarheidsproblemen hadden en allemaal recent probeerden zwanger te worden. Ze werden gedurende een jaar gevolgd of totdat hun zwangerschap een feit was (bron: ad.nl).

Blijf vooral genieten van het leven en leuke dingen doen. Zorg ervoor dat je lekker in je vel zit. En hoe aanwezig je kinderwens misschien ook is, laat het niet de overhand nemen. Door er te veel focus op te leggen kan het frustreren als het langer duurt dan jullie zouden willen. Hoe relaxter je bent, hoe sneller het kan gaan.

6. Weet op welke dagen je vruchtbaar bent

Een vrouw is niet tijdens de hele maandelijkse cyclus vruchtbaar. Je vruchtbare dagen zijn namelijk de dagen vóór je eisprong. Bij de meeste vrouwen vindt de eisprong twee weken voor de menstruatie plaats. Het kan houvast geven om dit zelf bij te houden in je agenda of via speciale ovulatie-apps.

Wanneer je een onregelmatige cyclus hebt of het om een andere reden lastig is bij te houden wanneer je vruchtbare dagen zijn, kun je gebruik maken van een ovulatietest. Je huisarts kan je hier meer over vertellen. De test meet de LH-piek (= Luteïniserend Hormoon-piek) in je urine. Bij de aanwezigheid van een grote hoeveelheid LH treedt ovulatie op. Als je dus veel van dit hormoon terugvindt in je urine weet je dat je eisprong eraan komt.

Wat ook goed is om te weten is dat zaadcellen tot vier dagen kunnen overleven in de baarmoeder in afwachting van de eicel. Vóór je ovulatie moeten de zaadcellen eigenlijk al aanwezig zijn, als de eisprong er is ben je al te laat.

7. Heb ‘slim gepland’ seks en geniet ervan

Last but not least: hoe bedrijf je de liefde als je zwanger wilt worden? Het is qua timing allereerst dus aan te raden om in de week voor de eisprong om de dag te vrijen.

Probeer liever geen glijmiddel te gebruiken als je zwanger wilt worden. Glijmiddelen kunnen de zuurgraad van de vagina beïnvloeden of zaaddodend werken. Willen jullie liever wel een glijmiddel gebruiken? Kies dan voor ‘vruchtbaarheidsvriendelijk’ glijmiddel met stoffen die gelijk zijn aan het vocht in de vagina.

Blijf naast al deze praktische tips ook vooral genieten van jullie seksleven. Misschien voelt het soms als een verplichting om jullie doel te bereiken. Maar door te genieten, ontspannen te zijn en plezier te hebben creëer je betere omstandigheden om je kinderwens (hopelijk) in vervulling te laten gaan.

Neem de tijd voor jullie kinderwens

Onthoud dat het per stel verschilt hoe snel het zwanger worden lukt. Gun jezelf en elkaar de tijd en blijf vooral genieten. Natuurlijk is het fijn als je snel zwanger bent, maar het nog is veel fijner om als relaxte ouders te beginnen. Met de tips in dit artikel zijn jullie in ieder geval goed voorbereid om wellicht spoedig zwanger te worden en zorg je ervoor dat jij en je partner in vorm zijn om aan jullie kinderwens te werken.



KAG-nr. 431-0820-3281
2 months ago