Jouw mentale gezondheid ondersteunen bij veel thuiszitten doe je zo! (deel 2/2)

Jouw mentale gezondheid ondersteunen bij veel thuiszitten doe je zo! (deel 2/2)
We ‘zitten’ (en werken) de laatste maanden veel meer thuis. Ook in gewone tijden sluipt het thuiszitten er soms gestaag in, vooral in het herfst- en winterseizoen. Wat dit met jouw mentale weerbaarheid doet en hoe je mentaal fit blijft, kon je eerder lezen in Deel 1 van dit artikel. Maar er is meer. In dit Deel 2 geven we vier tips om specifiek in de wintermaanden op een leuke en gezonde manier bezig te zijn, alleen en met anderen. Zo ondersteun je ook jouw mentale gezondheid en kom je op een positieve en energieke manier de winter door.

Mentaal fit de winter door: 4 tips

In het herfst- en winterseizoen kun of wil je misschien niet op pad om iets leuks te (kunnen) doen. Het is daarom fijn om activiteiten te weten die je altijd kunt uitvoeren. Zo kun jij je blijven ontwikkelen en genieten van dingen die je leuk vindt. Wat de omstandigheden ook zijn. En onthoud: oefening baart kunst. Soms kost iets goed leren meer tijd, maar als je het onder de knie hebt geeft dat des te meer voldoening.

1. Mediteren voor je mindset

Meditatie kan ondersteuning bieden bij stress-situaties. Daarnaast heeft onderzoek laten zien dat meditatie een gevoel van verbondenheid kan ondersteunen én kan helpen minder eenzaamheid te ervaren. Door regelmatig te mediteren verplaats je je aandacht en ben je meer in het moment. Hierdoor leer je beter om te gaan met gevoelens.

Als je nooit eerder aan meditatie hebt gedaan is het misschien even zoeken hoe je moet beginnen. Houd het makkelijk voor jezelf en bouw het rustig op. Begin met het volgende:

  • Beslis op welk moment van de dag je wilt starten, en schrijf dit in je agenda
  • Ga steeds op een rustige plek zitten waar je niet wordt afgeleid
  • Begin met dagelijks 3 minuten een simpele ademhalingsoefening voor meer balans
  • 2. Leer iets nieuws

    Veel tijd thuis doorbrengen en niet regelmatig de deur uit moeten heeft ook voordelen. Je hebt geen reistijd meer en bent flexibeler om je dag in te delen. Een prima gelegenheid om iets nieuws te leren. Misschien wil je al een tijd een cursus Spaans oppakken, leren schilderen of een studie voor je werk starten.

    Nieuwe ervaringen geven nieuwe prikkels. Iets nieuws leren maakt je creatiever, onafhankelijk en het kan een gevoel geven dat je ergens bij hoort. Dit zijn allemaal zaken die belangrijk zijn voor je mentale gezondheid. Geniet van de dingen die je goed kunt en jou inspireren, en doe ze regelmatig.

    Ondersteun je mentale gezondheid: leer iets nieuws en geniet!

    Voor het leren van nieuwe dingen moeten je hersenen hard aan de slag. Het is dus fijn als je brein fit is. Voor een goede werking van je hersenfunctie heb je een aantal vitaminen nodig. Tip: je leest in dit artikel welke vitaminen je brein ondersteunen.

    3. Eet bewust: neem de tijd en geniet

    In de dagelijkse routine zijn we sneller gaan eten. Even een boterham tussendoor, snel wat eten tussen werk en sporten. Maak van je eetmomenten een rustpunt en creëer zo een win-winsituatie. Door met aandacht te eten geniet je allereerst meer van je maaltijden. Je voegt daarnaast een sociaal element toe aan de dag door samen met je partner, gezin of huisgenoot even de tijd te nemen en bij te praten tijdens het eten. Niet onbelangrijk is dat dit rustmoment je mentale gezondheid helpt ondersteunen.

    Met goede gezonde voeding draag je daarnaast ook nog eens bij aan het ondersteunen van jouw zo belangrijke fysieke weerstand. Koop een nieuw kookboek, duik de keuken in en probeer gerechten en ingrediënten die je nog niet kent of die al lang op je bucketlist staan. Eet gevarieerd en gezond zodat je dagelijks voldoende vitamines en ook voldoende mineralen binnenkrijgt.

    4. Plan je volgende uitje of vakantie

    De helft van het plezier van een leuke trip of vakantie is de voorpret. Want hoewel we op dit moment niet veel kanten op kunnen, is het leuk om plannen te maken voor wanneer dat wel weer kan! Momenteel heb je misschien wel tijd om uit te zoeken welke stad, regio of ander land je wilt ontdekken, wat de mooiste accommodaties zijn en de leukste activiteiten.

    Een leuke nieuwe trip plannen draagt vaak bij aan je geluksgevoel en mentale weerstand.

    Je hebt zelf misschien al gemerkt dat een vakantie stressgevoelens kan verminderen. Daarnaast geeft vakantie ruimte in je hoofd en zowel de voorpret, de reis zelf als de herinnering zorgen voor een boost in je geluksgevoel. Allemaal elementen die bijdragen aan je mentale weerstand. Genoeg redenen dus om alvast na te denken over die volgende reis.

    Dit was Deel 2 van 2: succes met alle tips!

    We hopen dat jij en je naasten met de vier tips hierboven de nogal donkere wintermaanden energierijk en goedgehumeurd doorkomen. En dat - ook met hulp van de eerste vijf tips in Deel 1- het vele thuis-moeten-blijven afwisselender en leuker wordt! Door zelf én samen actief en positief te blijven houd je je mentale weerstand gezond en weerbaar.

    Wil je ook je fysieke weerstand ondersteunen, het hele jaar door. Lees dan hier op welke zes aandachtspunten je moet letten bij het ondersteunen van de weerstand.

    KAG-nr. 431-0121-5790
    2 months ago