Jouw mentale weerbaarheid ondersteunen bij veel thuiszitten doe je zo! (deel 1/2)

Jouw mentale weerbaarheid ondersteunen bij veel thuiszitten doe je zo! (deel 1/2)
Tijdens de wintermaanden zitten we veel binnen. Dit jaar brengen we misschien nog wel meer tijd binnen door dan tijdens voorgaande winters. Aan de ene kant is het natuurlijk heerlijk als je nergens heen hoeft als het slecht weer is. Maar aan de andere kant kan veel (alleen) binnen zitten ook effect hebben op je fysieke en mentale weerbaarheid. In deze blogpost geven we je vijf tips hoe jij je mentale gezondheid in goede conditie houdt.

Waarom je mentale gezondheid belangrijk is

Bij gezondheid denk je misschien in eerste instantie aan je fysieke gezondheid. Maar je mentale gezondheid is minstens zo belangrijk. Als je mentaal fit bent blijf je goed functioneren, sta je positief in het leven en ervaar je minder stress-situaties. Een goede mentale gezondheid draagt bij aan de ondersteuning van je fysieke gezondheid en vice versa. Wil jij je mentale weerbaarheid ondersteunen?Met wat oefening en discipline kun jij je mentale gezondheid behouden.

Een goede mentale gezondheid behouden: 4 tips

Gelukkig zijn er een aantal dingen die je zelf kunt doen. Heb je wat inspiratie nodig? We hebben alvast vijf tips voor je op een rijtje gezet. En onthoud, wees niet te streng voor jezelf. Zo kun je blijven genieten van de dingen die je energie geven.

1. Ontwikkel een ritme dat bij je past

In de winter hebben we aanzienlijk minder zonlicht dan in de zomer en daardoor kan opstaan minder makkelijk gaan. Het voordeel van (vaak) thuiswerken is dat je je ritme iets op kunt schuiven. Omdat je geen reistijd hebt kun je net wat langer blijven liggen. Zorg ervoor dat je iedere dag rond dezelfde tijd opstaat en naar bed gaat. Dit is goed voor je bioritme.

Houd daarnaast de structuur vast gedurende de dag in een vorm die bij jouw ritme past. Ben jij een ochtendmens? Haal lekker op tijd je boodschappen of doe andere klusjes, en ga regelmatig ’s ochtends even sporten. Maak in ieder geval (nieuwe) routines die bij je passen.

Volg jouw ideale dagritme ter ondersteuning van je mentale gezondheid.

Zorg ervoor dat je iedere dag een doel hebt. Hoe groot of klein dat doel ook is. Een doel geeft je een richting in je leven, op korte of lange termijn. Je zegt tegen jezelf wat jij uit je dag wilt halen. Dit draagt bij een goed gevoel over jezelf te hebben.

2. Blijf fysiek actief én eet gezond

Het is misschien een heerlijk idee om de winter in je joggingbroek door te brengen, zeker nu je de deur toch niet dagelijks uit hoeft. Maar doe het niet! Goed voor jezelf zorgen helpt namelijk om je goed en ontspannen te voelen.

Hoe je dat doet? Blijf allereerst actief bewegen, ga lekker sporten. Het liefst buiten, want het voordeel van buiten sporten is dat je meteen wat zonlicht meepakt. Wanneer je sport, voel je dat je goed voor jezelf zorgt en ben je tevreden over jezelf. Door met anderen te sporten heb je ook meteen meer sociale contacten.

Zorg er daarnaast voor dat je voldoende gezond eet. Hoe verleidelijk het ook is om meer te snacken nu je meer thuis zit: gezonde en gevarieerde voeding draagt bij aan je mentale weerbaarheid. Vitamine B1, B3, B6, B8, B11 en B12, Magnesium dragen onder meer bij aan geestelijke veerkracht, een goede geestelijke balans en ondersteuning van de gemoedstoestand. Vitamine B5 ondersteunt onder meer in spannende tijden, bij stress-situaties en bij geestelijke inspanning en druk.

Daarnaast zorg je er door gezond te eten natuurlijk ook voor dat je genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt ter ondersteuning van jouw fysieke weerstand. Als jij je fysiek goed voelt, is dat positief voor je mentale gezondheid. Oftewel: je bent door gezond te eten altijd dubbel goed bezig!

Gezonde en gevarieerde voeding draagt bij aan je mentale weerbaarheid.

  • TIP: Hier lees je meer over de belangrijke vitamines voor jouw weerstand en ook de belangrijke mineralen ter ondersteuning van jouw weerstand.
  • Lukt het je niet altijd om voldoende gezond te eten? Dan kun je overwegen om aanvullend op je voeding een Multi supplement te slikken.

    3. Doe wat liefs en zorg voor een ander

    Een kleine moeite, maar vaak een groot plezier. Woon je samen met anderen? Zorg er dan voor dat je je rommel opruimt of hen helpt met iets kleins. Dat draagt bij aan de goede sfeer en zorgt ervoor dat iedereen zich beter voelt. Geef een ander ook zeker de ruimte als hij of zij een dag chagrijnig is.

    Goed voor je mentale welzijn: help een ander!

    Maar ook voor mensen buiten je eigen huishouden kun je wat doen. Laat de hond van de buurvrouw eens uit, help iemand met de boodschappen of bak iets lekkers voor je ouders of (video)bel die vriend of vriendin die alleen woont. Ook al is de actie klein, het heeft meer impact dan je denkt. Ook op je eigen mentale gezondheid!

    4. Zorg voor voldoende ontspanning

    Zorg voor voldoende ontspanning. Je ontspant door dingen te doen waar je energie van krijgt. Daarnaast is goed en voldoende slapen ook belangrijk. Waarom? Het helpt je niet alleen ontspannen, maar hierdoor kun je ook beter omgaan met stress-situaties. Dat is goed voor je weerstand én helpt je op een plezierige manier de wintermaanden door te komen. Lees hier meteen ook hoe je goed kunt slapen.

    Tot zover Deel 1: heb je deel 2 al gelezen?

    Met deze vier tips kun je jouw mentale weerbaarheid een handje helpen. Zo kom je een periode van veel binnen zitten wel door. Denk voldoende aan zowel jezelf als je naasten. Zorg daarnaast voor een goede balans tussen ontspanning en leuke dingen naast de taken die mogelijk minder leuk zijn om te doen. Maar we hebben meer inspiratie voor je. Je kunt nog veel meer leuke dingen doen om jouw mentale weerbaarheid en gezondheid te ondersteunen. Lees het snel in deel 2 van dit artikel.

    KAG-nr.: 431-0820-3281
    2 months ago