Ondersteun je weerstand het hele jaar door: 6 aandachtspunten

Ondersteun je weerstand het hele jaar door: 6 aandachtspunten

Ondersteun je weerstand het hele jaar door: 6 aandachtspunten

Een goede weerstand is het hele jaar door belangrijk. Want een sterk immuunsysteem kan jouw lichaam beschermen. Een duidelijke reden om goed voor jezelf te zorgen en je weerstand te ondersteunen, toch? Dat kun je op verschillende manieren doen. Let in elk geval op de onderstaande zes belangrijke aandachtspunten als jij je weerstand wilt ondersteunen.

1. De kracht van een goede nachtrust

Een goede nachtrust draagt bij aan je weerstand. Wanneer je voldoende slaapt heeft dit een direct effect op je weerstand. Vooral ‘s nachts gaat je immuunsysteem namelijk aan de slag met het herstel van je lichaam. Tijdens je slaap worden er bepaalde eiwitten, cytokines genaamd, aangemaakt en losgelaten in je lichaam.

Slaap je voldoende, dan worden er ook genoeg cytokines aangemaakt. Zorg er als volwassene voor dat je iedere nacht tussen de zeven en negen uur slaapt, dan voel je je ook meteen fitter de volgende dag.

2. Beweeg, ook als je geen zin hebt

Stiekem weten we het allemaal, bewegen is goed voor je. Sommigen van ons zijn geboren sporters, maar er zijn genoeg mensen die te druk, te moe of gewoon simpelweg niet sportief zijn. Regelmatig bewegen ondersteunt echter het immuunsysteem, dus het is het overwegen waard om (nog vaker) aan de slag te gaan. Met een half uur per dag ‘matig intensief’ bewegen ben je er al en bouw je meer weerstand op.

Het mooie is, sporten kan op vele momenten. Dus zwem eens een aantal baantjes vóór werk, fiets lekker naar die afspraak of wandel eens tijdens een telefonische vergadering. Maak het jezelf makkelijk door te bewegen tijdens alledaagse activiteiten. En wil je meer intensief bezig zijn? Dat mag natuurlijk ook, maar ga geen grenzen over zonder jezelf goed in te lichten: te fanatiek sporten kan bijvoorbeeld juist je weerstand aantasten.

3. Eet en drink gevarieerd en gezond

Voldoende drinken is belangrijk. Dit zorgt er namelijk voor dat afvalstoffen uit je lichaam kunnen worden afgevoerd. Drink dagelijks daarom anderhalf tot twee liter water om je vochtbalans op peil te houden.

Als het gaat over gezonde en verantwoorde voeding, dan hebben we het over voeding die niet te vet en te zout is, maar juist wel veel vezels, vitaminen en mineralen bevat. Deze onderdelen zijn onmisbaar voor een goede weerstand. Daarnaast ondersteunt een gezonde en gevarieerde levensstijl een goede werking van de darmen, welke een belangrijk onderdeel is van het immuunsysteem.

  • Leestip: Hoe werkt mijn immuunsysteem?
  • 4. Beperk het gebruik van alcohol en sigaretten

    Dat roken en alcoholgebruik niet bijdragen aan een goede gezondheid is algemeen bekend. De stoffen die je door het roken van sigaretten binnenkrijgt verminderen ook nog eens je weerstand. Dat geldt niet alleen voor de roker zelf, maar ook voor de mensen in de buurt die meeroken.

    Voor het afbreken van alcohol heeft je lichaam behoorlijk wat tijd en moeite nodig. Lastig om meteen helemaal te stoppen? Probeer dan in ieder geval het gebruik van alcohol - én sigaretten - zoveel mogelijk te beperken om het peil van je weerstand te verhogen.

    5. Zorg voor een goede hygiëne

    Zorg ervoor dat je regelmatig je handen wast en iedere dag een douche of bad neemt. Op deze manier komen ziekteverwekkers minder snel je lichaam binnen, wat ten goede komt aan de ondersteuning van je weerstand. Ook korte nagels, hoesten of niezen in je elleboog en het gebruik van papieren zakdoeken die je meteen kunt weggooien na gebruik, dragen bij aan een goede hygiëne. Zorg daarnaast voor goede ventilatie van je huis en maak voorwerpen als deurklinken, afstandsbedieningen en toetsenborden regelmatig schoon.

    6. Leef zo relaxt mogelijk

    Voor veel mensen misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar een zo ontspannen mogelijk leven leiden heeft een positieve invloed op je immuunsysteem. Probeer stress situaties te vermijden.

    Zorg dus als het even kan voor een gebalanceerd leven. Neem voldoende rustmomenten op een dag en luister naar je lichaam en hoofd. Geef het tijdig aan als je stress ervaart, zodat je er iets aan kunt doen.

    Meer lezen over nutriënten die jouw immuunsysteem helpen?

    Je bent nu een stuk wijzer over wat je weerstand precies is en waar je op moeten letten in het dagelijks leven om je weerstand op te bouwen of op peil te houden. De ene dag zal dat makkelijker gaan dan de andere dag. Daarom kan het prettig zijn om soms wat extra ondersteuning te krijgen. We hebben daarom meer artikelen voor je waarin we je vertellen welke nutriënten je weerstand helpen te ondersteunen.

    Lees het nu hier: Belangrijkste vitamines voor meer weerstand.

    KAG-nr: 431-0820-3281

    13 days ago