Vegan

Vegan

Wanneer je een vegetarische of veganistische leefstijl hebt, consumeer je minder of geen dierlijke producten. Je eet dus bijvoorbeeld geen rood vlees, wat een bron is van ijzer en zink. Gelukkig kun je deze mineralen ook in onder andere peulvruchten vinden. De biologische beschikbaarheid van plantaardig ijzer en zink zijn echter wat lager1. Vitamine B12 komt daarnaast alleen voor in dierlijke producten, zoals vlees en zuivel. Ook het advies van de Gezondheidsraad om 1 keer per week vis te eten, wordt niet gehaald. De aanbevolen omega 3-visvetzuren zullen dus uit een andere bron moeten komen. Het kan dus zijn dat je sommige vitaminen en mineralen in wat mindere mate binnenkrijgt2. Dan kan het een goed idee zijn om je gezonde vegetarische of veganistische voeding aan te vullen met een voedingssupplement.

1 Hunt, J. R. (2003). Bioavailability of iron, zinc, and other trace minerals from vegetarian diets. The American journal of clinical nutrition, 78(3), 633S-639S.
2 Craig, W. J. (2018). Vegetarian Nutrition and Wellness. CRC Press.

Voedingsstoffen ter aanvulling op de vegetarische of veganistische voeding

Binnen het assortiment van Orthica zijn verschillende voedingssupplementen verkrijgbaar die geschikt zijn ter aanvulling op een vegetarische of plantaardige leefstijl. Vegetarian Multi kan bijvoorbeeld dagelijks worden gebruikt. Deze multi is vrij van dierlijke ingrediënten. Ook Co-Enzym B12 zuigtablet is geschikt voor veganisten. Daarnaast zijn de verschillende vitamine D producten geschikt voor vegetariërs. Vraag aan een gezondheidsprofessional welke voedingssupplementen passen bij jouw vegetarische of plantaardige leefstijl.