Zo geef jij jouw immuunsysteem een boostWordt iemand die elke dag koud doucht minder snel ziek? Huisarts Geert Buijze onderzocht of je door koud te douchen of te zwemmen je immuunsysteem kunt versterken. En wat bleek? De mensen die een periode lang koud nadouchten, bleken minder vaak ziek te zijn geweest dan de mensen die warm nadouchten. En er zijn meer simpele manieren om gezond te blijven, aldus de website plusonline.

The Iceman als inspiratiebron

Inspiratiebron voor Geert Buijze om zijn onderzoek te doen, is The Iceman Wim Hof. Hij is bekend geworden doordat hij door middel van ademhalingsoefeningen en meditatie een kwartier lang in poolwater kan zwemmen en met ontbloot bovenlijf de Kilimanjaro beklimt. En dat zonder onderkoelingsverschijnselen te krijgen. Sterker nog, Hof is nooit ziek. Voldoende redenen voor het Radboud UMC om onderzoek te doen naar het immuunsysteem van The Iceman.

Onderzoek immuunsysteem

De belangrijkste bevinding van dit onderzoek is dat het immuunsysteem van Wim Hof minder heftig reageert bij ‘indringers’. Het onderzoek toont aan dat een gezond mens ook zonder medicijnen een immuunreactie omlaag kan brengen. Onderzoeker Kox zegt er het volgende over: “Waarschijnlijk krijgt hij dat voor elkaar door de ­kortdurende stressreactie die de kou en zijn ­manier van ademhalen op gang brengen. We gaan nu onderzoeken of ook mensen met een overactief immuunsysteem daarvan kunnen profiteren.”

Pep je immuunsysteem op

Niet alleen het koude douchen, kan je immuunsysteem oppeppen. We bespreken hier in het kort de punten uit het artikel van plusonline:

  • Ga wandelen, roeien, badmintonnen, fietsen of fitnessen. Wie 3 keer per week minstens 20 ­minuten intensief sport, pept het immuun­systeem op.
  • Start met chi kung, yoga of tai chi wanneer je langdurig gestrest bent. Het oefenen met een diepe buikademhaling en ­meditatie bevordert de ontspanning. Samen met de lichamelijke beweging door de oefeningen zorgt dit voor een betere afweer en minder ­ontstekingen.
  • Koester je optimisme en zorg dat het glas halfvol is in plaats van halfleeg. Dat is niet alleen goed voor je ­humeur, maar ook voor de weerstand.
  • Zorg voor fijn gezelschap en ga eenzaamheid tegen. Zelfs onze ­genen raken anders van slag, ­ontdekte ­bioloog Steve Cole. En dat geldt óók voor genen die verantwoordelijk zijn voor het ­functioneren van het ­immuunsysteem.
  • Neem een teug zonlicht en geef je immuunsysteem een boost. Tijdens het ­zonnebaden gebeurt iets ­positiefs, blijkt uit veel ­onderzoek.

Het hele artikel lees je hier.