De middagdip, wie kent ‘m niet? Al kan het ook een eind-van-de-ochtend-dip zijn of misschien wel een avonddip. En eigenlijk maakt het ook niet zo gek veel uit, want het gaat erom dat je ergens op de dag minder energie lijkt te hebben. Toch hoeft dat niet, want door slimme voedingskeuzes  met voldoende B-vitaminen, houd jij de hele dag je energie op peil.

B-vitaminen en voeding

Vitamine B is niet één enkel stofje, met vitamine B wordt een groep voedingsstoffen bedoeld die beter bekend staat als vitamine B-complex. Dit complex bestaat uit 8 B-vitaminen: thiamine (B1), riboflavine (B2), niacine (B3), pantotheenzuur (B5), pyridoxine (B6), biotine (B8), foliumzuur (B11) en cobalamine (B12). Vitamine B11 draagt bij aan fitheid en alle 7 andere B-vitaminen spelen een rol in het vrijmaken van energie uit vet, koolhydraten en eiwitten. Vandaar dat deze vitaminen (naast goed slapen en voldoende bewegen)  dus ook belangrijk zijn bij het voorkomen van je dagelijkse dip.

Zo krijg je genoeg binnen

Je lichaam haalt deze B-vitaminen uit een gezonde en gevarieerde voeding, zoals uit groenten(volkoren) granen, vlees en noten. Eet drie keer per dag een gezonde maaltijd en kies voor  voedingsmiddelen die bekend staan om hun gehalte aan vitamine B. Vitamine B1 vind je vooral in varkensvlees, volkoren brood en zilvervliesrijst. B2 komt van nature voor in broccoli, melk en ei. Noten, varkensvlees en vis bevatten B3, en B5 vind je in rundvlees, aardappelen en melk. Voor vitamine B6 kom je uit bij bananen, bruin brood en noten. Noten bevatten ook B8, net als sojabonen en eieren. B11 vind je ook in eieren, en in spinazie, spruitjes en broccoli. Vitamine B12 vind je alleen in dierlijke producten en dus in eieren, vis, vlees, zuivel.

Weg met die dip

Zorg dus voor een gevarieerd en gezond voedingspatroon, ook al staan de schappen in deze tijd van het jaar eerder vol met verleidelijke lekkernijen. Zwicht je daar niet (of zo min mogelijk) voor, dan weet je zeker dat je goed zit met je B-vitaminen en werk via je voeding aan het voorkomen van je dip. Al kan voldoende B12 een uitdaging zijn voor veganisten en vegetariërs, omdat deze vitamine alleen in dierlijke producten voorkomt. Een supplement met B12 kan als aanvulling op de voeding uitkomst bieden. En mocht gevarieerd en gezond eten niet goed lukken, dan kan een multivitamine met B-complex een optie als aanvulling op je voeding zijn.

Bron: Vitamine Info