vitaminen voor je breinVitaminen en mineralen zijn erg belangrijk voor je lichaam, en ze hebben veel verschillende functies in je lijf. Sommige van die functies zijn ook algemeen bekend. Zo weet bijna iedereen dat bepaalde vitaminen en mineralen kunnen bijdragen aan het behoud van je weerstand, en dat  vitamine D de opname van kalk in de botten verhoogt. Maar wist je dat er ook specifieke vitaminen en mineralen zijn die belangrijk zijn voor je brein?

Vitaminen voor je brein

Voor de goede werking van je hersenfuncties heb je een aantal B-vitaminen nodig. Vitamine B1 bijvoorbeeld. Die B-vitamine is gunstig voor een goede geestelijke balans. Vitamine B6 helpt je net weer wat anders. B6 draagt bij aan de hersen- en zenuwfuncties die betrokken zijn bij je leervermogen. Foliumzuur, oftewel vitamine B11 draagt dan weer bij aan de weerstand tegen stress, en vitamine B12 is goed voor je concentratievermogen. En mocht je denken dat vitamine C mede zorgt voor / bijdraagt aan / een positieve invloed heeft op een goede   weerstand, dan heb je het mis. Vitamine C vitamine draagt namelijk ook bij aan een heldere geest.

Mineralen voor je brein

Wat wel duidelijk is, is dat er naast vitaminen ook mineralen zijn die van belang zijn voor je brein. Zoals magnesium dat bijdraagt aan  de hersen- en zenuwfuncties die betrokken zijn bij de concentratie. IJzer draagt zijn steentje bij aan een normaal probleemoplossend vermogen. Maar ook jodium en zink spelen een rol. Jodium is belangrijk bij geestelijke inspanning en activiteit, en zink helpt je bij geestelijke druk en spanning.

Dit voedt je brein ook

De vitaminen en mineralen die je hersenen helpen bij het uitvoeren van hun taken, krijg je binnen door het eten van gezonde en gevarieerde voeding. Soms kan je behoefte aan vitaminen en mineralen hoger zijn. Dan is een voedingssupplement een goede optie. Toch gaat het je brein niet alleen om de juiste voedingsstoffen. Ook voldoende beweging en slaap ondersteunen je hersenfuncties. En wil je heel specifiek met je brein bezig zijn, doe dan regelmatig puzzels en spelletjes als hersengymnastiek.

Bron: Vitamine info