denk jij aan veganistisch eten?Veganistisch eten kan verschillende voordelen hebben, blijkt uit diverse wetenschappelijke onderzoeken:

Meer gezonde voedingsstoffen

Wie besluit om veganistisch te gaan eten, laat vlees en alle andere dierlijke producten staan. De voedingsstoffen die je daardoor mist, zal je moeten vervangen. Dit houdt meestal in dat je meer soorten pure voeding gaat eten, zoals volle granen, groenten, peulvruchten, noten, zaden en fruit. Dit voedingspatroon is vaak meer gevarieerd , en bevat meer vezels, antioxidanten en andere gunstige plantenstoffen en ook meer kalium, magnesium, foliumzuur en vitamine A, C en E (1234).

Gewichtsafname mogelijk

Er zijn uiteenlopende redenen om veganistisch te gaan eten. De een doet het misschien uit dierenliefde, de ander wil bepaalde stoffen niet binnenkrijgen en weer een ander doet het uit milieuoogpunt. Maar er zijn ook mensen die hun voedingspatroon aanpassen met het idee dat ze er van afvallen.

Lagere BMI

En het lijkt er inderdaad ook op dat een veganistisch voedingspatroon minder calorieën bevat dan het ‘Westerse voedingspatroon’. Dit past ook bij de conclusies van diverse observatiestudies, waaruit je kunt opmaken dat veel veganisten een lagere BMI hebben en slanker zijn (67). Ook een ander onderzoek toont dit aan (9). In dit onderzoek volgden proefpersonen 18 weken een veganistisch dieet. Zij verloren 4,2 kilo meer dan de proefpersonen in de controlegroep.

Onderzoek vereist

Zo zie je maar, dat een veganistisch voedingspatroon in je voordeel kan werken. En hoewel er veel onderzoek naar is gedaan, weet men nog steeds niet precies hoe het werkt. Tot die tijd kun je natuurlijk wel je voedingspatroon aanpassen. Maar plan je veganistische voedingspatroon wel goed, en let daarbij op de essentiële vetzuren, vitamine B12, ijzer, calcium, jodium of zink (5). Vind je dat lastig? Orthica heeft voedingssupplementen die geschikt zijn voor vegetariërs en veganisten, als aanvulling op een gezond en gevarieerd voedingspatroon.

Bron:

aHealtylife.nl