voedselkeuze wordt bepaad door omgeveingZien we iets om ons heen dat doet denken aan bepaalde snacks, dan gaan we vaak overstag. Ook al weten we dat het ongezond is. Dat blijkt uit een recente studie aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) waarin het effect van voedingsstimuli op het volgen van gezondheidsboodschappen werd onderzocht. Volgens hoofdonderzoeker Aukje Verhoeven komt dit omdat we leren specifieke prikkels in onze omgeving te associëren met bepaalde voedingskeuzes. Een goed voorbeeld hiervan is het eten van een hamburger na het zien van een Mc Donalds-logo.

Pavloviaans gedrag


In onze keuzes in een omgeving met ongezonde prikkels laten we ons dus leiden door associaties. Dit toonden de onderzoekers aan met de zogenoemde Pavloviaanse-instrumentale overdracht. De proefpersonen in dit onderzoek kregen zowel een gezonde voedselkeuze aangeleerd, als een prikkel voor een ongezonde voedselkeuze. De onderzoekers namen ook de timingeffecten mee en keken of er verschil was in prikkeling voor of na het aanleren van een gezonde keuze.

Belangrijke inzichten


De uitkomst van het onderzoek was duidelijk: “Wanneer er stimuli aanwezig zijn die mensen associëren met bepaalde snacks, kiezen ze voor het bijbehorende voedingsproduct, zelfs als ze weten dat het ongezond is of ze niet echt naar dat voedingsproduct hunkeren”, aldus Aukje Verhoeven. Ook blijkt de timing van de prikkel niet uit te maken. Die conclusie biedt belangrijke inzichten over het effect van aansporingen om gezond te eten in een omgeving waar ongezonde prikkels de boventoon voeren.

 

Bron: Science Direct