Sluiten

Consumenten

Onmisbaar: voldoende gezonde vetten

gezonde vetten zijn belangijk
Nederlanders hebben in de afgelopen jaren minder smeer- en bereidingsvetten geconsumeerd. Uit cijfers van de Voedselconsumptiepeiling (VCP) blijkt dat we in 2012 - 2014 vier gram per dag minder van deze vetten hebben genuttigd in vergelijking met 2007-2010. Deze daling geldt voor zowel mannen en vrouwen en voor ontbijt, lunch en diner. Het eten van te veel verkeerde vetten is niet goed voor ons, maar te weinig (gezonde) vetten eten, kan een tekort aan essentiële vetzuren veroorzaken.

Waarom moeten we vetten eten?

Vetten zijn een onmisbaar bestanddeel van onze voeding en leveren belangrijke vitamines, waaronder vitamine A, D en E. Essentiële vetzuren, zoals EPA en DHA zijn vanaf 250 mg EPA en DHA per dag goed voor het hart en vanaf 3 gram per dag goed voor de bloeddruk. Deze essentiële vetzuren worden niet door het lichaam aangemaakt, maar voornamelijk uit de voeding gehaald.

Gezonde vetten in de voeding

Er zijn verschillende soorten vetten, waarbij met name DHA en EPA, vanaf 2 gram per dag, bijdragen aan het behoud van een normaal vetgehalte in het bloed. We komen deze vetzuren vooral tegen in vis en dan met name vette vis. Onverzadigde vetten zijn ook een goede bron van vetzuren, al dragen deze niet bij tot het behoud van een normaal vetgehalte in het bloed. Onverzadigde vetten zitten in vette vis en in olijfolie en ongezouten noten als walnoten, cashewnoten en amandelen, bevatten relatief veel onverzadigd vet.

Bron: RIVM