Sluiten

Consumenten

Regelmatig joggen helpt bij vermoeidheid

regelmatig joggen helpt bij vermoeidheid
Druk op je werk? Regelmatig joggen of hardlopen helpt bij werkgerelateerde vermoeidheid. Dit blijkt uit onderzoek van arbeids- en organisatiepsychologe Juriena de Vries aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. De Vries onderzocht de effecten van hardlooptherapie bij werknemers met burn-outklachten en bij studenten die te maken hadden met studiestress.

Het onderzoek
Voor het onderzoek werden iets minder dan 200 proefpersonen over 2 groepen verdeeld. De eerste groep liep 6 weken lang 3 keer per week rustig hard en de 2e groep (controlegroep) stond op de wachtlijst en ging na 6 weken alsnog joggen. Naast het onderzoek onder deze 2 groepen heeft De Vries in een langetermijnstudie onder meer dan 2.000 werknemers gekeken naar de relatie tussen lichaamsbeweging en burn-outverschijnselen.

Resultaten van het onderzoek
Uit het onderzoek komt naar voren dat de werkenden en de studenten die 3 keer per week een uur hardliepen na 6 weken minder vermoeid waren.

Andere resultaten waren dat de deelnemers:

  • beter konden slapen;
  • minder cognitieve fouten maakten;
  • minder moeite hadden om inspannende cognitieve taken uit te voeren in vergelijking met de controlegroep;
  • voelden zich beter in staat om hun werk te doen in vergelijking met de controlegroep.

Langetermijnstudie
Uit de langetermijstudie die De Vries heeft uitgevoerd, blijkt dat deelnemers met meer werkgerelateerde vermoeidheid, minder aan lichaamsbeweging deden. En andersom gold hetzelfde, mensen die veel bewogen, kregen minder last van werkgerelateerde vermoeidheid.

Bron:

http://www.ru.nl/nieuws-agenda/nieuws/vm/bsi/2017/hardlopen-medicijn-tegen-burnout/