Hoe goed zijn 50-plussers op de hoogte over vitaminegebruik?Afgelopen september is er uitgebreid onderzoek gedaan onder 50-plussers over hun vitaminegebruik en de kans op vitaminetekorten. Het onderzoek vond plaats, hoe kan het ook anders, op de 50PlusBeurs. De ondervraagden kregen vragen voorgeschoteld over onder andere het verhoogde risico op een vitamine B12-tekort bij ouderen, het ontstaan van vitamine- en/of mineralentekorten bij medicijngebruik en het opvolgen van het advies van de Gezondheidsraad voor het gebruik van vitamine D.

Het belang van vitamine B12

Vitamine B12 speelt een rol bij verschillende processen in het lichaam. Zo speelt vitamine B12 onder andere een rol in het celdelingsproces, activeert het de natuurlijke energie in het lichaam en helpt het om vermoeidheid en moeheid te verminderen. Vitamine B12 kan onder andere de fitheid en de concentratie beïnvloeden. Naarmate de leeftijd vordert, neemt het lichaam vitamine B12 minder goed op. Daarmee is er voor ouderen een verhoogd risico op een tekort van deze vitamine. Maar weten zij dat zelf ook? Maar liefst 54% van de ondervraagden is hiervan niet op de hoogte.

Vitaminen en medicijngebruik

Van de 900 ondervraagden gebruikt 51% dagelijks medicijnen. Het gebruik van medicijnen is vaak noodzakelijk maar kan ook neveneffecten met zich meebrengen. Voorbeelden hiervan zijn een verlaagde opnamen van stoffen uit de voeding, verandering in de stofwisseling en het verlies van voedingsstoffen via de urine. Van de ondervraagden weet 54% niet dat het langdurig gebruik van medicijnen de opname van voedingstoffen kan belemmeren.

Ouderen en vitamine D

De Gezondheidsraad adviseert vrouwen van 50 jaar en ouder om elke dag 10 mcg vitamine D extra in te nemen. Voor mannen en vrouwen van 70 jaar en ouder geldt het advies van 20 mcg per dag. Vitamine D is bijvoorbeeld goed voor de kalkhuishouding, heeft een positieve invloed op het immuunsysteem en speelt een rol bij het behouden van soepele spieren. Uit het onderzoek komt het volgende naar voren:

  • 24% van de vrouwen tussen de 50 en 70 jaar slikt 10 mcg vitamine D per dag extra.
  • 16% van de vrouwen tussen de 50 en 70 jaar slikt een hogere dosering.
  • 19% van de mannen en vrouwen boven de 70 jaar slikken 20 mcg vitamine D per dag extra.
  • 11% van de mannen en vrouwen boven de 70 jaar slikt een hogere dosering.

Voedingssupplementen voor ouderen

Een goede, gezonde en gevarieerde voeding is voor iedereen van belang, ook voor ouderen. Maar er zijn situaties waarin het voor ouderen verstandig is om bepaalde voedingsstoffen extra tot zich te nemen. Lees hier meer over welke voedingssupplementen er zijn voor ouderen.

Bron: https://www.slingelandfm.nl/2023-50-plussers-onvoldoende-bewust-van-risico-s-vitamine-tekorten