Sluiten

Consumenten

Hoe een etiket jou helpt in de strijd tegen calorieën

schappen

Onlangs lazen we een interessante studie van de Universiteit van Liverpool*. De uitslag is verassend: proefpersonen kozen voor minder calorierijke snacks als het etiket van de snacks informatie bevatte over het aantal kilocalorieën en de fysieke activiteit die nodig is om dit aantal calorieën ‘weg te werken’. Simpelweg laten zien wat mensen eten en wat dit betekent voor hun gezondheid, heeft klaarblijkelijk effect op de keuzes die mensen maken. Hoopgevende uitkomsten dus.

In strijd tegen overgewicht en obesitas

Het moge duidelijk zijn dat dit soort studies erg handig zijn in de strijd tegen overgewicht en obesitas. Of het nu bewust of onbewust gebeurt, als het leidt tot gezonde keuzes is dit pure winst. Omdat het labelen zoals dat in dit experiment is gedaan momenteel nog niet (structureel) gebeurt, moeten we voorlopig nog creatief zijn met de invulling van deze strategie. Wij stellen een (voorlopig) alternatief voor: mentaal labelen.

Mentaal labelen

Met andere woorden: doe alsof het er staat. Vraag je bij iedere snack/tussendoortje af: hoeveel zit er in en wat moet ik daar qua fysieke activiteit(en) tegenover stellen. Als je dit jezelf aanwendt en je iedere keer weer inbeeldt dat het op de verpakking staat, kan het zomaar zijn dat ook jij vaker voor de gezonde keuze gaat. Hoe preciezer je inbeeldingsvermogen, hoe meer je erin gaat geloven.

* U. Masic et al. The influence of calorie and physical activity labelling on snack and beverage choices, Appetite 2017