Sluiten

Consumenten

Groenten voedzamer met olie

een beetje olie maakr groenten voedzamerGroenten worden voedzamer door er 32 gram olie op te gieten (dat is ongeveer 2 eetlepels). Dit staat in een studie die is uitgevoerd door de Iowa State University en is gepubliceerd in het vakblad Journal of Clinical Nutrition. Het onderzoek toont aan dat hoe meer olie je aan de groenten toevoegt, hoe meer voordeel je uit de groenten haalt.

Onderzoek met sojaboonolie

Voor het kleinschalige onderzoek kregen 12 vrouwen een aantal salades te eten met verschillende hoeveelheden sojaboonolie erover. Sojaboonolie wordt vaak gebruikt in dressings voor salades. Na het eten van de salades werd er bij de vrouwen bloed afgenomen en de opname van voedingsstoffen gemeten.

Resultaten onderzoek

De resultaten van het onderzoek zijn opvallend. Sojaboonolie blijkt namelijk de opname van 8 verschillende micronutriënten te bevorderen. En dit zou weer goed zijn voor de algemene gezondheid. Daarnaast is het ook bewezen dat wanneer iemand een salade zonder olie eet, bepaalde voedingsstoffen minder goed worden opgenomen.

Betere opname

De sojaboonolie zorgt voor een verbeterde opname van 4 carotenoïden: alfa- en bètacaroteen, luteïne en lypoceen. Dit zijn 2 vormen van vitamine E en K. Daarnaast wordt door de olie ook vitamine A beter opgenomen.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20171010_03123216