onderzoek naar werking caffeineDrink jij een kop koffie als je een opkikkertje nodig hebt? Of laat je dat donkere brouwsel om de cafeïne (of misschien een andere reden) liever staan? Over de al dan niet heilzame werking van koffie doen veel verhalen de ronde. Misschien is er daarom wel zo veel onderzoek naar gedaan, en dan meestal in grote statistische onderzoeken waarin werd gekeken naar de invloed die ‘het zwarte goud’ op ons kan hebben.

Eerder onderzoek

De uitkomsten van die verschillende onderzoeken waren niet eensluidend. De ene keer sloeg de balans door naar de positieve kant, de andere keer naar de negatieve kant. Dat kan aan de kwaliteit van het onderzoek liggen, maar ook aan het feit dat koffie zeer veel verschillende stofjes bevat, en die zijn niet allemaal afzonderlijk onderzocht.

Nieuw onderzoek

Een groep Duitse onderzoekers draaide deze aanpak om. Ze besloten zich niet te richten op statistisch onderzoek, maar in te zoomen op de werking van cafeïne op celniveau. Oftewel het fysiologisch mechanisme achter ons vertrouwde bakkie troost. Ze keken hierbij naar de hoeveelheid cafeïne die in 4 kopjes koffie voorkomt.

Bewegende cellen

Wat blijkt? Cafeïne heeft invloed op de energiecentrales die zich in je lichaamscellen bevinden, en wel via het eiwit p27. Dit eiwit bevindt zich in die energiecentrales en zorgt voor de beweeglijkheid van de cel. Deze beweeglijkheid zorgt er op zijn beurt weer voor dat cellen zich kunnen verplaatsen, bijvoorbeeld naar een wondje dat je hebt opgelopen. Zodat ze daar beschadigd weefsel kunnen dichten. Hoewel cafeïne in dit onderzoek een gunstige werking lijkt te hebben, is het resultaat van dit onderzoek toch niet helemaal een hallelujaverhaal. En dat heeft weer te maken met … koffie.

Iedereen aan de koffie?

Voeding- en gezondheidswetenschapper Margreet Olthof (VU, Amsterdam) vindt bijvoorbeeld dat de hoeveelheid cafeïne uit het onderzoek niet zomaar kan worden omgezet naar het drinken van 4 kopjes koffie. Ook Patrick Schrauwen, hoogleraar aan de School of Nutrition and Translational Research in Metabolism in Maastricht deelt die mening. Hij waarschuwt zelfs dat:  “Dit één op één vertalen naar een aantal kopjes koffie per dag is gewaagd. Koffie is natuurlijk meer dan alleen cafeïne. Er zitten ook andere bestanddelen in koffie, die gunstige of ongunstige effecten kunnen hebben.”

Dus… drink je gerust je bakkie troost, maar overdrijf het niet.

Bron: New scientist