Sluiten

Consumenten

Denk jij aan vegetarisch eten?

vegetarisch etenNiet dat wij je willen aanzetten tot het maken van een andere voedselkeuze,  wat je eet mag je zelf beslissen, maar we willen toch even stilstaan bij de keuze om vegetarisch (of zelfs veganistisch) te gaan eten.

Milieu

Uit een onderzoeksrapport van het VROM uit 2008 is bekend dat een vegetarisch voedingspatroon  voor veel minder uitstootbroeikasgas zorgt, en dat zelfs één dag in de week hier al flink aan meewerkt.

Genoeg voedingsstoffen

Vaak wordt er gezegd dat vegetariërs voedingsstoffen missen, maar voedingsdeskundige Sytske de Waart van de Vegetariërsbond denkt daar anders over: "Bij een gevarieerde vegetarische voeding (inclusief zuivel en eieren) krijg je alle benodigde voedingsstoffen binnen. Dat wordt ook onderschreven door het Voedingscentrum, op basis van onafhankelijke wetenschappelijke onderzoeken."

Weet wat je eet

Foodblogger Isabel Boerdam van De Hippe Vegetariër is het met De Waart eens: "De gemiddelde vegetariër eet gezonder dan een niet-vegetariër. Natuurlijk moet je erop letten dat je voldoende eiwitten, ijzer en vitamine B12 (wordt vaak toegevoegd aan vleesvervangers) binnenkrijgt, maar als je dat doet is er niks aan de hand."

Zorg voor juiste vervanging

Dus denk je erover om minder tot geen vlees te gaan eten, zorg dan wel voor een uitgebalanceerd voedselpatroon met veel plantaardige alternatieven om de voedingsstoffen uit vlees te vervangen. Denk aan soja, noten, eieren, zuivel en peulvruchten, bijvoorbeeld. Een complete Multi met B12, ijzer, plantaardige omega-3 en plantaardige vitamine kan hierop een goede aanvulling zijn.

Bronnen:

Nu.nl
Vegetariers.nl