Sluiten

Consumenten

Blessure? Herstel sneller door gezonde ledemaat te trainen

Heb je een blessure aan je arm of been? Je herstelt sneller door je gezonde ledemaat te trainen. Uit het proefschrift van Tjerk Zult van de Rijksuniversiteit Groningen blijkt dat als je alleen de rechterarm bij krachttraining traint, ook de kracht in de linkerarm toeneemt. Het effect is zelfs nog groter als je tijdens de training in de spiegel kijkt.

Trainen voor de spiegel

Tjerk Zult heeft in een proef gezonde vrijwilligers 3 weken achter elkaar, 5 dagen per week hun rechterarm laten trainen voor een spiegel. En wat blijkt? De spierkracht in de linkerarm was 27% extra toegenomen in vergelijking met een training zonder spiegel. Zult geeft aan dat het trainen met de spiegels niet per se van nut is voor gezonde sporters. Maar als een sporter een blessure krijgt dan kan het trainen in een spiegel een manier zijn om de kracht in zijn geblesseerde been of arm op peil te houden tijdens het herstel.

Cross-educatie

Dat krachttraining met een arm of been zowel het getrainde als het niet-getrainde ledemaat sterker maakt, is al meer dan 100 jaar bekend. Dit verschijnsel wordt cross-educatie genoemd. Door het trainen van bijvoorbeeld de rechterarm kan de niet-getrainde linkerarm wel 8% sterker worden. Er zijn 2 theorie├źn die cross-educatie zouden kunnen verklaren: het geheugenspoor van de getrainde beweging bevindt zich in beide hersenhelften of is toegankelijk voor de beide hersenhelften. Daarnaast is het goed mogelijk dat spiegelneuronen een rol hierin spelen. Uit het onderzoek van Zult wordt niet duidelijk welke theorie de juiste is.

Bron