Sluiten

Consumenten

Alles over sterke botten

belangrijke feiten over de bottenHet skelet van de mens bestaat uit maar liefst 206 botten. De botten zorgen voor de stevigheid van je lichaam, ze beschermen de organen en lichaamsstructuren en samen met de spieren zorgen ze ervoor dat je je lichaam kunt bewegen. Het is dus erg belangrijk om je botten sterk te houden. Vorig jaar publiceerde gezondheidsnet.nl 8 interessante feiten over sterke botten. We bespreken een aantal van deze feiten in dit artikel.

Feit 1: In je leven maak je nieuw bot aan

Gedurende ons leven worden oude botcellen afgebroken en nieuwe botcellen aangemaakt. De botdichtheid is het grootst tussen je 25ste en 30ste levensjaar, daarna blijft de dichtheid een aantal jaar gelijk. Zo rond de leeftijd van 45 jaar neemt de aanmaak van de botcellen af. Dit heeft tot gevolg dat de botten geleidelijk minder sterk worden. Dit geldt vooral voor vrouwen tijdens en na de menopauze. Door de afname van oestrogenen in hun lichaam neemt de aanmaak van botcellen af.

Feit 2: De sterkte van je botten is erfelijk bepaald

Hebben jouw ouders sterke botten? Dan is de kans groot dat jouw botten ook sterk zijn. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de sterkte van je botten en de snelheid waarmee je botmassa wordt afgebroken, voor een groot deel erfelijk zijn bepaald. Helaas betekent dit ook dat wanneer je ouders minder sterke botten hebben de kans groter is dat jij dat ook hebt.

Feit 3: Zelf je botproductie stimuleren

Je kunt zelf je botproductie stimuleren door gevarieerd te eten en minstens 3 keer per week te bewegen. Dit geldt voor alle leeftijden, dus ook als je boven de 70 of 80 bent, wordt een gevarieerde voeding en veel bewegen aangeraden. Ook al is de potentiƫle winst niet zo heel groot, namelijk maximaal 4% meer botdichtheid, het helpt wel om een (snelle) achteruitgang te rekken.

Feit 4: Afwisseling in bewegingen is het beste

Door te bewegen, oefen je druk op de botten uit en dat stimuleert de botaanmaak. Ook al is elke vorm van beweging goed, het is beter om afwisseling te brengen in de soort bewegingen. Dus wissel activiteiten waarbij de botten worden belast, zoals wandelen of tennissen, af met bewegingen waarbij de trekkracht op de botten in de rug wordt uitgeoefend, zoals met gewichten trainen of roeien.

Meer over sterke botten

Ben je benieuwd naar de andere 4 feiten over sterke botten? Lees dan het volledige artikel op gezondheidsnet.nl.