Gefermenteerd etenYoghurt, bier, zuurkool, wijn, kimchi, azijn, brood, augurken, tempé en droge worst, allemaal levensmiddelen waarbij fermentatie plaatsvindt. Steeds meer mensen stappen over op gefermenteerd eten. In dit artikelen leggen we uit wat fermentatie is, wat de mogelijke voordelen zijn en hoe je zelf je groenten kunt fermenteren.

Wat is fermentatie?

Het proces waarbij schimmels, bacteriën en gisten worden gebruikt om een voedingsmiddel te maken, wordt fermentatie genoemd. Door het proces van fermentatie verandert de zuurgraad, geur, smaak of uiterlijk van een voedingsmiddel. Het fermenteren van voedsel is niet een hype van de afgelopen jaren, er zijn geschriften gevonden van 6000-7000 jaar voor Christus waarin deze bewerking van voedingsmiddelen al voorkomt. De voornaamste reden om voedsel te fermenteren, was het langer houdbaar maken ervan.

Voordelen van gefermenteerd eten

Naast dat het eten langer houdbaar blijft, zijn er meer voordelen aan het eten van gefermenteerd eten:

  • Gefermenteerd eten bevat extra vitaminen
    Dankzij fermentatie verandert suiker in de voeding in alcohol, zuren of gassen. Dit proces levert extra voedingsstoffen op, zoals vitamine B, C en K, antioxidanten en omega 3-vetzuren.
  • Gefermenteerd eten wordt makkelijker verteerd
    Het fermenteren zorgt ervoor dat het voedsel gedeeltelijk wordt voorverteerd, waardoor het eten uiteindelijk makkelijker wordt verteerd.
  • Gefermenteerd eten helpt de goede bacteriën
    Bij gefermenteerd voedsel ontstaan probiotica en dat zijn goede bacteriën voor je darmflora.

Zelf groente en fruit fermenteren

Het is redelijk eenvoudig om zelf je groente en fruit te fermenteren. Als je groente gaat bewerken dan is het belangrijk om voor stevige groenten te kiezen. Naast groenten of fruit heb je nodig: (ongeraffineerd) zout, steriele & luchtdicht afsluitbare potten en soms wat water.

  • Snijd de groeten of fruit, voeg zout toe en doe dit in de pot. Kneus de groenten in de pot, zodat er vocht uitkomt. Als er te weinig vocht uit de groenten of fruit komt dan doe je er wat water bij. Groenten en fruit mag niet boven het vocht uitkomen. Sluit de pot af.
  • Zet vervolgens de pot op een warme plek in huis. Open de pot elke dag om het gas te laten ontsnappen. Na 3 à 4 dagen is het klaar en zet je de pot in de koelkast. Ready to eat!