Tips voor gezonde balans in je levenWerken en studeren stellen veel eisen aan je geest, en daardoor kan het zijn dat je niet meer lekker in je vel zit. Dat komt omdat er een wisselwerking tussen lichaam en geest bestaat. Iets dat je vast wel herkent: veel denkwerk en studeren houden je af van je gevoel, terwijl veel lichaamsbeweging je juist weer uit je hoofd haalt. Zijn die twee in balans, dan heb je volop energie en sta je volop in het leven. Deze 9 tips helpen je daarbij:

Ga sporten

Merk je dat je ook in je vrije tijd veel nadenkt over je werk of studie? Sporten haalt je weer uit je hoofd en geeft je energie. Al bij een half uur matig tot intensief sporten maak je stofjes aan waar jij gelukkig van wordt en die je stresshormonen verminderen. Dat komt je welzijn zeker ten goede.

Slaap voldoende

Ben jij iemand die aan 5-6 uur slaap genoeg heeft? Uit diverse onderzoeken blijkt dat je pas na 7-8 uur slaap per nacht vitaal opstaat. Voldoende slaap is namelijk nodig om opgedane indrukken en informatie te verwerken, en je batterij weer op te laden voor een nieuwe dag.

Eet gezond

Ook al heb je het druk, probeer tijd te vinden om rustig gezond en gevarieerd te eten. Anders heb je kans dat je essentiƫle vitamines, mineralen of andere voedingsstoffen mist. Drink volop water, kies voor volle graanproducten, verse groenten, vers fruit en gezonde vetten (vette vis, olijfolie, noten en zaden).

Doe iets leuks

Inspanning vraagt om ontspanning, en die kun je vinden in dingen die je leuk vindt om te doen. In een hobby dus, en het maakt echt niet uit welke. Al ga je dansen, tekenen, lezen of begin je aan een eigen moestuin. Je verzet er je geest mee en dat geeft voldoening, energie en plezier.

Mediteer of doe yoga

Meditatie(oefeningen) en yoga helpen om je hoofd leeg te maken en daardoor kom je meer in het hier en nu. En dat heb je nou juist nodig voor een balans tussen lichaam en geest.

Denk positief

Gaat het eventjes niet allemaal zoals je wilt? Stop geen energie in dingen die niet lukken. Focus je liever op de dingen die wel goed gaan en op dat wat je al hebt bereikt. Daar kun je energie uithalen, en ze geven je het gevoel dat er altijd een oplossing is.

Sociale contacten

Lieve mensen om je heen hebben, is misschien wel belangrijker voor je gezondheid dan je denkt. Je kunt er lief en leed mee delen, of leuke dingen mee doen als samen sporten of uiteten gaan.

Uit de sleur

In je eigen comfortzone blijven, voelt misschien wel prettig maar het kan je door sleur ook uit je evenwicht brengen. Doe iets onverwachts of nieuws. Daarmee doorbreek je je vaste patroon, en dat prikkelt je geest en maakt je creatiever en actiever.

Op je doel af

Weten wat je wilt, geeft richting aan je leven. Dat voelt goed en het motiveert je om elke dag een stap in de goede richting te zetten. Maar het levert je ook energie en vertrouwen in jezelf op, en daardoor zit je ook lekker in je vel.

Bron: Gezond.Nu