Voedingsvezels kun je zelf niet aanmaken, maar je lichaam heeft ze wel nodig. Ze geven je een gevoel van verzadiging en je hebt ze nodig voor een gezonde spijsvertering. Vezels zijn er in verschillende soorten en maten en die heb je allemaal nodig. Daarom zou je dagelijkse eten een goede bron voor gemengde voedingsvezels moeten zijn. Denk jij dat je er genoeg eet? En wat weet je eigenlijk nog meer van vezels? Test je kennis met deze 5 feiten en fabels:

1. We eten niet genoeg vezels

Helaas is het een feit dat 9 van de 10 Nederlanders dagelijks onvoldoende vezels binnenkrijgt. Volgens de Gezondheidsraad hebben we ongeveer 30-40 gram vezels per dag nodig, maar we schijnen gemiddeld op  19 gram per dag uit te komen. Je benodigde vezels haal je uit volkoren granen, groenten, fruit, noten , peulvruchten en aardappelen. OM aan genoeg vezels te komen zou 200 gram groente, 200 gram fruit en 90 gram volkoren granen per dag voldoende zijn, plus nog 15 gram noten per dag.

2. Je lichaam doet niks met vezels

Dit is toch echt een fabeltje. Het klopt dat sommige vezels erg stug zijn en bijna niet in je lichaam worden verteert. Maar ook die vezels hebben een functie: ze zorgen voor een gezonde ontlasting. Dus schotel jezelf daarom regelmatig volkoren tarwe, zemelen, erwten en kool voor. Want daarin vind je dat soort vezels. De zachtere vezelsoorten zijn wel afbreekbaar en dienen bijvoorbeeld als voeding voor je darmbacteriën. Dus doe je darmen een plezier en zet regelmatig ui, prei, sojabonen, linzen , brood en aardappelen op het menu.

3. Bij gevoelige darmen kun je beter geen vezels eten

Ook deze uitspraak is een fabeltje. Je hebt namelijk altijd vezels nodig voor je darmen. Ook als je darmen gevoelig zijn. Vezels zijn onmisbaar voor een goede ontlasting , verwijderen afvalstoffen en doen dienst als voedsel voor je darmmicrobioom. Vrij belangrijke zaken, niet? Alleen bij de afbraak (vertering) van vezels komen vaak gassen vrij. Hoeveel dat is, is afhankelijk van de soort. Dus als je gevoelige darmen hebt, is het slim om met een diëtist te bepalen hoeveel  en welke vezels wel voor jou geschikt zijn.

4. Vezels uit groenten, fruit en peulvruchten zijn beter dan die uit volkoren granen

Ook dit idee is feitelijk niet waar. Alle volkoren granen, groente, fruit en peulvruchten bevatten zeer waardevolle vezels. Dus eet lekker gevarieerd. Ook omdat elke soort vezel op een andere manier nuttig kan zijn voor jou. De ene vezel is bijvoorbeeld goed voor de darmwerking , terwijl de andere weer prima voedsel is voor je darmmicrobioom. Neem daarom verschillende bronnen van vezels op in je dagelijkse voeding.

5. Elke ‘bron van vezel’, is gezond

Tja, ook dat is helaas niet waar. Deze term staat best vaak op ontbijtgranen en tussendoortjes maar of die producten echt gezond zijn, is nog maar de vraag. Gelukkig zijn er wettelijke regels voor het gebruik van deze term. Bevat een product per 100 gram ten minste 3 gram vezels, dan mag het een ‘bron van vezels’ worden genoemd. Bij 6 gram (of meer) per 100 gram mag het product ‘rijk aan vezels’ worden genoemd. Nog even ter vergelijking: 100 gram volkorenbrood bevat meer dan 7 gram vezels bevat … en wat zegt die ‘bron van vezel’ over de hoeveelheid suiker en vet?

6. Groente en fruit kun je vervangen door een smoothie

Ja, dat is een feit. Maar alleen als je ‘m zelf maakt, en niet een kant-en-klare koopt. Je maakt een smoothie door fruit en/of groente te pureren zodat je zowel het sap als de pulp van de producten binnenkrijgt. Op die manier blijven de waardevolle vezels aanwezig en kun je een smoothie zien als ene vervanging voor groente en fruit. Laat je verse smoothie niet te lang staan, want het vitamine gehalte neemt snel af.

 

Bron: Gezondheids.net