Sluiten

Vraag en antwoord

 

Hoe kies ik een supplement?
Er zijn voedingssupplementen met een lagere dosering. Deze preparaten zijn geschikt tekorten in de voeding aan te vullen. Er zijn ook hoger gedoseerde voedingssupplementen. Je kunt zien dat het percentage van de ADH voor veel voedingsstoffen (ruim) boven de ADH ligt. De tabletten en capsules zijn door de hogere dosering ook wat groter. Als u snel overgevoelig reageert is het belangrijk te letten op de gebruikte hulpstoffen en mogelijke allergenen zoals gluten, soja, lactose en koemelkeiwit en eventuele synthetische geur-kleur- en smaakstoffen. Als een product niet geschikt is voor zwangeren dient dit op het etiket vermeld te staan, evenals ongewenste interacties met medicatie.

Als u vegetariër bent, vraag dan na of een product geschikt is voor vegetariërs. Het is handig als dit specifiek op het etiket vermeld staat. Over het algemeen is een product niet geschikt voor kinderen (tot 12 jaar), tenzij dit specifiek in het gebruiksvoorschrift is opgenomen.
Waar kan ik de Orthica producten kopen?
Orthica producten kunt u kopen bij de apotheek, drogisterij, reformwinkel, natuurvoedingswinkel, en vitaminespeciaalzaak. Klik hier om een verkooppunt bij u in de buurt op te zoeken.
Wanneer kan een voedingssuplement zinvol zijn?
Kijk ook op www.kiesvoorietsextra.nl

In sommige gevallen kan de behoefte aan voedingsstoffen verhoogd zijn. Bekende voorbeelden zijn vitamine D bij kinderen tot 4 jaar, zwangeren en vrouwen die borstvoeding geven, ouderen en personen die weinig buitenkomen of een donkere huidskleur hebben. Bij deze groepen is de behoefte aan vitamine D hoger. Hetzelfde geldt ook voor de inname van foliumzuur bij zwangere vrouwen en vitamine K druppeltjes voor zuigelingen. Deze mensen zullen van de deskundigen altijd het advies krijgen extra voedingssupplementen te gebruiken.

Er zijn mensen die een zodanig voedingspatroon hebben dat ze de dagelijks aanbevolen hoeveelheden voedingstoffen niet altijd halen. Dat zijn er heel wat. Slechts 2% van alle mensen voldoet aan de richtlijnen voor een gezonde voeding. 1-12% van de mensen (7-69 jaar) ontbijt nauwelijks, 1-14% voldoet aan de groenteaanbeveling, 3-36% voldoet aan de fruitaanbeveling en 6-33% eet twee keer per week vis (RIVM 2012).

Ook zijn er mensen waarbij de voeding niet goed wordt opgenomen door medicatie of een (darm)aandoening. En dan zijn er nog groepen te benoemen die meer kans hebben op een voedingstekort zoals kinderen, pubers, sporters, rokers, lijners, vegetariërs en mensen in stress-situaties.

Daarnaast kan het gebruik van voedingssupplementen ondersteunen bij het behoud van een goede gezondheid. Voedingssupplementen kunnen ertoe bijdragen dat je je vitaal en fit voelt, ter ondersteuning van hart en bloedvaten, de stoelgang en de weerstand.

Verder zijn er voedingssupplementen die ondersteunen bij overgangsverschijnselen, de nachtrust bevorderen en bijdragen aan een goede gemoedstoestand.
Worden voedingssuplementen wel opgenomen door mijn lichaam?
In voedingssupplementen zitten vitamine- en mineraalverbindingen die door het lichaam kunnen worden opgenomen. Vele van deze voedingsstoffen zijn niet anders dan de voedingsstoffen die in voeding voorkomen. Of een voedingsstof goed opgenomen wordt hangt natuurlijk ook af van de gezondheid van je spijsverteringskanaal, je eigen voedingstoestand, de aanwezigheid van andere voedingsstoffen in je maag-darmkanaal, of je medicijnen gebruikt, etc.