Zon en huidgezondheid

Met een (zonne-) stralende huid de zomer door

De buitenlucht is goed voor ons, maar overmatige blootstelling aan de zon kan zichtbare sporen op de huid achterlaten. In deze blog leer je meer over de soorten zonnestralen, de voor- en nadelen van de zon, hoe je kunt profiteren van de gunstige effecten en tegelijkertijd je huid stralend en stevig kunt behouden.

Zichtbare en onzichtbare stralen

Wist je dat zonlicht bestaat uit een heel spectrum van stralen? Naast de bekende onzichtbare ultraviolette stralen oftewel UV-licht, is er ook ‘zichtbaar’ licht en infrarood licht. Elk van de lichtstralen in het spectrum heeft een verschillende golflengte. Zichtbaar licht, zoals de naam al doet vermoeden, is dit het enige deel van het licht dat door het menselijk oog kan worden waargenomen. Een deel van dit licht heeft een bijzonder hoog energieniveau en staat bekend als Hoog Energetisch Zichtbaar Licht ofwel HEZL.

Wat doen die stralen met je huid?

HEZL dringt door in de diepere huidlagen en beïnvloedt de productie van reactieve zuurstofdeeltjes; de zogenaamde vriie radicalen. Ze zijn net zo radicaal als hun naam doet vermoeden, want het zijn de belangrijkste veroorzakers van zichtbare rimpels. Ultraviolet licht is onzichtbaar voor het menselijk oog en komt in drie vormen voor: ultraviolet A (UVA), ultraviolet B (UVB) en ultraviolet C (UVC). UVC-stralen komen niet door de atmosfeer van de aarde en zijn daardoor geen bedreiging voor de huid. UVA-stralen zijn minder intens dan UVB, maar hiervan zijn er 30 tot 50 keer meer. Ze zijn ook constant aanwezig, met relatief gelijke intensiteit, gedurende alle uren met daglicht gedurende het hele jaar. UVA-stralen dringen net als zichtbaar licht de diepere huidlagen binnen. Ook UVA draagt bij aan de de productie van vrije radicalen. UVB-stralen fluctueren gedurende de dag en zijn 'smiddags het sterkst. UVB-stralen blijven vooral aan de oppervlakte van de huid, en bij een overmatige blootstelling is er kans op roodheid en versnelde tekenen van huidveroudering. UVB-stralen hebben gelukkig ook gunstige effecten, want ze zorgen ervoor dat je huid vitamine D en melanine aan gaat maken. Vitamine D zorgt mede voor behoud van sterke spieren, gezonde botten en tanden. Melanine geeft je huid die heerlijke zomerse bruine kleur. Zowel UVA- als UVB-stralen komen zonder problemen door wolken en smog heen. Infrarood licht maakt 50% van de stralingsenergie uit. Na alle inzichten in de mogelijk nadelige effecten van UV-straling voor de huid, is er de laatste jaren ook veel onderzoek gedaan naar het infrarode deel van het zonlicht. Gebleken is dat een deel van deze onzichtbare straling die warmte geeft, ook invloed heeft op de huid. Met name de langere golflengtes dragen mede bij aan de vorming van vrije radicalen in de huid.

Van zon word je gelukkig, maar wees waakzaam!

Waarom worden we zo blij van de zon? Zonlicht bevordert de aanmaak van het gelukshormoon serotonine in de hersenen. De aanmaak ervan staat direct in verband met de hoeveelheid zonlicht waar je je die dag aan blootstelt. De serotoninespiegel is hoger op heldere dagen dan op bewolkte of bewolkte dagen en dat merk je aan je stemming! Tegelijkertijd is het oppassen geblazen; alle soorten straling in de zon kunnen bijdragen aan vroegtijdige veroudering van de huid. . Daarnaast verhoogt te veel straling op de korte termijn de kans op zonverbranding. Bescherm jezelf daarom goed tegen de nadelige gevolgen van het zonlicht.

Bescherm jezelf op basis van je omstandigheden

Het land waar je woont, het seizoen, en de tijd van de dag hebben allemaal invloed op de intensiteit van de zonnestralen. De hoeveelheid tijd die je in de zon doorbrengt en de manier waarop je je huid ertegen beschermt, heeft een aanzienlijke invloed op de gezondheid van je huid. Ook je type huid is van invloed. De rijpe huid en de huid van kinderen is dunner en kwetsbaarder en is bijzonder gevoelig voor de zon. Houd er ook rekening mee dat je gezicht, je hals, decolleté, armen en handen meer blootgesteld worden aan de zon dan andere delen van het lichaam. Als je medicatie gebruikt of je hebt net een peeling of een laserbehandeling ondergaan, kan dat ook invloed hebben op het effect van zonlicht op je huid; je huid kan bijvoorbeeld sneller overgevoelig reageren. Het is tenslotte goed om te weten dat 90% van de zonnestralen door de wolken heen komt, dat schaduw de UV straling niet voor 100% tegenhoudt (slechts 50% of meer) en dat veel oppervlakten de zon kunnen reflecteren. Zo is het bekend dat zand 50% van de UV straling reflecteert. Ook onder je parasolletje kan je huid dus nog rood worden!

Wat kun je zelf doen aan de buitenkant?

Nu je zoveel weet over de eigenschappen van zonlicht is het eenvoudig te bedenken wat je kunt doen om jezelf tegen de nadelige gevolgen te beschermen. Het begint met beschermende kleding, een hoed en een zonnebril. Gebruik een zonbeschermingsproduct met het juiste beschermingsniveau voor je huidtype en omstandigheden. Alleen zonnebrandproducten waaraan antioxidanten zijn toegevoegd (o.a. groene thee, vitamine C, vitamine E, co-enzym Q10 en druivenpit-extract) kunnen de huid ook beschermen tegen infrarode straling. En gebruik het op de goede manier; wat je flesje ook beweert, geen enkele zonnebrand blijft netjes de hele dag op je huid zitten. Het is warm, je transpireert overmatig en het spul gutst gewoon van je lijf of het blijft aan je kleding of badlaken plakken. Je moet je dus regelmatig opnieuw insmeren om de bescherming optimaal te houden; ongeveer om de twee uur. En vergeet niet te smeren als je buiten werkt of sport; zonbescherming is niet alleen bedoeld voor zonaanbidders. Vermijd overmatige blootstelling aan de zon en blijf uit direct zonlicht tijdens de meest intense uren (tussen 10.00 uur en 14.00 uur). En zoals eerder genoemd; ook als je de zon niet ziet, kun je flink rood worden. Het duurt alleen wat langer. Zelfs in de schaduw ben je niet veilig.

Verzorg je huid van binnenuit

Om je huid - zeker in de zomermaanden- goed te hydrateren en tevoeden, kun je als aanvulling op een gezonde voeding kiezen uit supplementen die je helpen om jouw huid van binnenuit mooi te houden. De lichaamseigen productie van collageen kan afnemen vanaf de leeftijd van 25 jaar en bij veroudering (door blootstelling aan de zon). Je huid wordt hierdoor minder stevig en elastisch. Collageen is een eiwit dat een belangrijk onderdeel is van bindweefsel: maar liefst 70% van de huid is collageen, dat helpt de huid stevig en soepel te houden. Wist je dat je collageen type II niet vindt in de huid? De huid bevat voornamelijk collageen type I (ongeveer 85%) en een klein beetje type III (15%). Ook vitamine C is van belang voor de vorming van collageen, dat helpt om de huid van binnenuit te versterken. Collageen Type I is een combinatie van type I collageen en Ester-C.

Complete ondersteuning voor een stralende huid

Huid Complex is een bijzondere mix van vitamine C, zink en CeramosidesTM. Het voedt de huid van binnenuit en helpt de huid er stralender uit te zien. Huidcomplex is een complete ondersteuning van de huid bij de eerste tekenen van huidveroudering. CeramosidesTM en silica uit bamboe helpen de hydratatie, elasticiteit en stevigheid van de huid te behouden. CeramosidesTM verminderen zichtbare fijne lijntjes (anti-aging).

KAG-nr. 431-0920-4063
18 days ago