Zo belangrijk is uitgerust wakker worden voor jou

Om je fit te blijven voelen heb je niet alleen gezonde voeding en beweging nodig, maar ook voldoende slaap. Door een gezonde slaap kun je goed uitrusten van je inspanningen overdag. Je wordt uitgerust wakker en hebt energie voor een nieuwe dag. Hoe goed slapen mensen wereldwijd en specifiek in Nederland eigenlijk? Wat kun je doen om je slaap te ondersteunen?We vertellen het je in dit artikel.

Welke fasen kent slaap?

We brengen ongeveer een derde van ons leven slapend door. Dat is flink wat tijd, maar je hebt al dat slapen ook echt nodig. Een goede nachtrust zorgt ervoor dat je zowel fysiek als mentaal kunt uitrusten van alle indrukken die je gedurende de dag hebt opgedaan.

Je nachtrust is opgebouwd uit drie fasen. De eerste fase is een lichte slaap. Van daaruit gaat je slaap over in een diepere slaap. Deze tweede fase is goed voor het lichamelijke herstel. De derde en laatste fase is de REM-slaap. Hierin droom je en zo zorg je ervoor dat je de indrukken van de dag kunt verwerken. Tijdens het slapen worden je hersenen als het ware schoon gewassen. Bij elkaar zijn deze drie fasen één cyclus. Tijdens een gewone nachtrust doorloop je vijf van deze cycli.

Ingrediënten voor een goede slaapkwaliteit

De kwaliteit van je nachtrust heeft te maken met verschillende factoren. Bijvoorbeeld hoe snel je in slaap valt en of je in het eerste uur van je slaap niet wakker wordt. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat mensen hun slaapkwaliteit beter beoordelen wanneer zij het eerste uur van hun nachtrust hebben doorgeslapen. Ook factoren als de duur van je slaap (minimaal 7 uur per nacht) en of je lekker rustig slaapt spelen een rol bij de kwaliteit van je nachtrust.

Of jouw slaapkwaliteit goed is (geweest) merk je vaak de volgende dag. Wanneer je goed slaapt word je duidelijk uitgerust wakker, voel je je fit, goed gehumeurd en je bent ook nog eens productief.

Laat je telefoon buiten de slaapkamer voor een betere nachtrust

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat mensen het belang van een goede nachtrust erkennen als heel belangrijk voor hun totale gezondheid.

Wanneer mensen vinden dat zij niet goed slapen, dan kan dat verschillende redenen hebben. Een van de redenen is bijvoorbeeld dat een grote groep mensen hun telefoon mee naar bed neemt en nog tot vlak voor het slapengaan bezig is op hun telefoon. Of juist bij het KAG-nr. 431-0820-3281 wakker worden als eerste hun telefoon checken. Het blauwe licht van je scherm houdt je wakker. Ook geef je jezelf steeds mentale prikkels door met je telefoon bezig te zijn. Dit kan zorgen voor stress-situaties.

Je slaapt beter zonder stressgevoelens

In onzekere tijden hebben sommige mensen te maken met stress-situaties. Dat kan zijn invloed hebben op je dagelijkse taken en ook op je slaapkwaliteit. Door stress-situaties zoveel mogelijk te mijden zit je hoofd minder vol met gedachten en gevoelens. Daardoor kun je makkelijker en rustiger in slaap vallen en ook lukt het beter om aan voldoende slaap te komen. Dat komt zowel je lichaam als geest ten goede.

Overigens is het ervaren van stress-situaties niet altijd slecht. Een korte periode van stress zorgt ervoor dat je alert blijft als het nodig is. Denk bijvoorbeeld aan zenuwen voor een belangrijk examen, een wedstrijd of een eerste date. Na zo’n gebeurtenis is de stress doorgaans snel weer over. Tijdens dit soort tijdelijke stress-situaties kun je, naast gezond eten en een gezonde levensstijl, jezelf ondersteunen met een supplement als Stress Support. Dit supplement bevat foliumzuur dat bijdraagt aan weerstand tegen stress in spannende tijden.

10 Tips om je nachtrust te ondersteunen

Van de ondervraagden uit het onderzoek van Philips geeft 60% van de ondervraagden aan dat zij geïnteresseerd zijn om meer te weten te komen over nieuwe informatie om goed te kunnen blijven slapen. Behoor jij ook tot deze groep? We hebben 10 tips voor je om je slaap te ondersteunen:

1. Sta elke dag rond dezelfde tijd op, ook in het weekend.

2. Ga overdag naar buiten voor voldoende zonlicht.

3. Doe overdag geen dutje.

4. Probeer stress-situaties overdag op te lossen.

5. Beweeg regelmatig, maar sport niet tot maximaal drie uur voor je gaat slapen.

6. Eet geen zware maaltijden in de uren voor het slapengaan.

7. Drink geen alcohol en cafeïne in de uren voor je naar bed gaat.

8. Gebruik het uur voor het slapen om te ontspannen.

9. Houd je telefoon uit de slaapkamer.

10. Zorg voor een rustige, koele en donkere slaapkamer.

Denk je dat je naast deze slaaptips een extraatje kunt gebruiken, dan kan het voedingssupplement Slaap Support met valeriaan als aanvulling op de voeding een optie zijn. Valeriaan ondersteunt de nachtrust*. Daarnaast bevat dit supplement Vitamine B5, B6 en B12, die je helpen om psychologische functies te ondersteunen.

*Gezondheidsclaim valeriaan in afwachting van Europese toelating

Een goede slaapkwaliteit is goud waard

Door het lezen van dit artikel ben je op de hoogte van het belang van een goede nachtrust en de positieve gevolgen van een nacht lekker slapen. Door het lezen van dit artikel ben je op de hoogte hoe je je nachtrust kan ondersteunen en wat helpt om lekker te slapen.

Kun je nog wat extra hulp gebruiken? Omdat je het bijvoorbeeld wel eens druk hebt? Lees dan ook eens ons artikel ‘10 Tips om beter met stress-situaties om te gaan’ . Ook hier steek je vast van op!

KAG-nr. 431-0820-3281
9 days ago