Wat kan helpen als de huid er vermoeid uitziet in de wintermaanden?

Wat kan helpen als de huid er vermoeid uitziet in de wintermaanden?

Wat kan helpen als de huid er vermoeid uitziet in de wintermaanden?

Veel mensen denken bij de winter toch al snel aan prachtige landschappen met sneeuw en ijs, die gewenste ‘witte Kerst’ inclusief feestelijke maaltijden en bijvoorbeeld de jaarlijkse wintersport. Erg leuk allemaal, maar je huid - zeker in je gezicht - is minder blij met winterse kou. Veel mensen hebben elk jaar in deze periode een schrale en/of doffe, vermoeid ogende huid. In dit artikel leggen we je uit hoe je huidlagen werken en wat je kunt doen om je huid gezond te houden.

Onze huid voelt ’s winters vaak anders aan dan ’s zomers, namelijk: trekkerig en droog. Ook onze lippen voelen dan vaak schraal aan, de reden waarom je dan overal de sticks met ‘balsem’ ziet opduiken. Die verschijnselen van schraalheid worden vooral veroorzaakt door de winterse droge lucht, die het onze huid niet gemakkelijk maakt. De huid gaat daarnaast ook door de winterzon en de geregeld grote temperatuurverschillen tussen ‘binnen en buiten’ niet beter aanvoelen.

De gezichtshuid kan er in de winter doffer en vermoeider uitzien, omdat die het meest wordt blootgesteld aan de droogte en meer gure omstandigheden. Veel mensen smeren daarom hun huid en lippen in met crèmes en lippenbalsem om de hoornlaag en opperhuid vettig te houden, om zo te voorkomen dat er vocht uit de huid ontsnapt.

Huidverzorging van binnen naar buiten

Het lijkt logisch om de huid van buitenaf te beschermen en verzorging van buitenaf kan zeker bijdragen aan de bescherming van de huid. Maar feitelijk is goede voeding net zo belangrijk voor jouw lichaam om je huid soepel en in goede conditie te houden.

Als we de huid van buiten naar binnen onder de loep nemen, wordt duidelijk hoe de bescherming van de huid door het lichaam geregeld wordt.

Bovenste huidlagen: vettige eerste barrière

De bovenste lagen van de huid, de hoornlaag en daaronder de opperhuid (samen epidermis genoemd), zijn de eerste linie. Zij vormen de eerste barrière tegen invloeden van buitenaf. Daartoe bevat deze bovenste laag van de huid vettige stoffen, ceramiden, die het vocht in de huid houden.

Onderste huidlaag: hydratatie en elasticiteit

De huidlaag eronder is de zogeheten lederhuid, die uit bindweefsel bestaat. Hier bevindt zich hyaluronzuur dat water bindt en daarmee hydrateert en ook collageen, dat de huid z’n structuur en elasticiteit geeft. Antioxidanten zoals vitamine C, vitamine E en zink helpen je huid er stralend uit te zien.

De lederhuid bevat verder nog talg- en zweetklieren, haarzakjes, vetcellen die voor isolatie zorgen en kleine bloedvaten die voedingsstoffen de huid in brengen.

Zo ziet je huid er van binnen uit:

Voed je huid met water en vitamines

Zoals het met meer lichamelijke processen gaat, begint een gezonde huid bij gezonde voeding. Ons dagelijks eten en drinken moet om een normale huid in stand te houden, een aantal stoffen bevatten: allereerst water, waar het lichaam voor meer dan 60 procent uit bestaat en wat ook een belangrijk deel is van de lichaamsvloeistoffen bloed en lymfe.

Voldoende water drinken is essentieel voor een gezonde huid. Hierdoor kan je lichaam zichzelf beter reinigen en toxines en afvalstoffen afvoeren. Een ander voordeel van genoeg water drinken is dat vocht onder de huid wordt opgeslagen, die daardoor voller en strakker eruit ziet.

Verder ondersteunt een aantal vitamines aantoonbaar de instandhouding van een normale huid:
  • Vitamine A
  • Helpt bij het gezond houden van de huid en is te vinden in margarine, halvarine en bak- en braadproducten, wortel en groene bladgroenten.
  • Vitamine B2
  • Ook wel: riboflavine. Ondersteunt het herstellend vermogen van de huid en is te vinden in melk en melkproducten, vlees, groente en fruit, aardappelen, brood en graanproducten.
  • Vitamine B3
  • Ook wel: niacine. Voedt de huid van binnenuit en is te vinden in vlees en vis, volkoren graanproducten, aardappelen en groente.
  • Vitamine B8
  • Ook wel: biotine. Stimuleert het behoud van een normale huid en is te vinden in ei, lever, noten, pinda’s en melk.
  • Vitamine C
  • Is van belang voor de normale vorming van collageen. Dat helpt om de huid van binnenuit te versterken.

    Nuttige mineralen voor een gezonde huid

    Naast de juiste vitamines helpen ook andere voedingsstoffen jouw huid er stralender uit te zien, zoals zink. Zink en jodium voeden de huid van binnenuit. Koper bevordert een normale pigmentatie van de huid.

    Supplementen die helpen je huid van binnenuit mooi te houden

    Om je huid - zeker in de gure wintermaanden - goed te hydrateren (hyaluronzuur), voeden en beschermen (ceramide), kun je als aanvulling op een gezonde voeding kiezen uit supplementen die de instandhouding van een normale huid ondersteunen. Ze helpen je om jouw huid van binnenuit mooi te houden.

    Orthica heeft voor ondersteuning van de huid een viertal supplementen ontwikkeld van verschillende samenstellingen, waarmee iedereen een passende aanvulling op gezonde voeding geboden wordt. Lees meer op de volgende productpagina’s:

    Hyaluronzuur-120: hydrateert de huid en houdt de huid soepel en elastisch.

    Huid Complex: vitamine C, zink en CeramosidesTM voedt de huid van binnenuit, helpt de huid er stralender uit te zien.

    Collageen Type I: helpt de stevigheid van de huid te behouden en vermindert zichtbare rimpels.

    Hair, Skin & Nail Kare: zink ondersteunt de conditie van huid, haar en nagels.

    KAG-nr: 431-0820-3281
    4 months ago