Mooie huid? Deze 5 vitaminen helpen daarbij!

Je huid: het grootste en zwaarste orgaan en ook wel genoemd ‘de spiegel van je gezondheid’. Aan de conditie van je huid kun je aflezen hoe het met je lichaam van binnenuit gaat. Door goed voor jezelf te zorgen kun je de conditie van je huid ondersteunen. Wist je bijvoorbeeld dat er een aantal vitaminen is dat bijdraagt aan een stralende huid? Lees in dit artikel welke vijf vitaminen dat zijn en wat zij voor je huid doen.

Waarom een gezonde huid belangrijk is

Je huid heeft een aantal functies en daarom is het belangrijk je huidconditie op peil te houden. Het heeft bijvoorbeeld de belangrijke taak het lichaam te beschermen tegen invloeden van buitenaf. De huid voorkomt uitdroging van het lichaam, zorgt voor de aanmaak van vitamine D, is van belang voor de temperatuurregulering van het lichaam en is het contact met de buitenwereld door middel van de tastzin. Om al deze taken goed uit te kunnen voeren is een gezonde huid van groot belang.

Wat voedingsstoffen voor je huid doen

De huid weerspiegelt op elk moment de gezondheidstoestand: een gezonde, gehydrateerde en stralende huid is onder meer een weergave van de voedingsstatus. Voldoende toevoer van voedingsstoffen is dus belangrijk voor de huid. Specifieke nutriënten kunnen ondersteunen bij het behoud van de hydratatie, stevigheid en elasticiteit van de huid. Ook helpen verschillende voedingsstoffen de huid er stralender uit te zien. Welke dat zijn, vertellen we je nu.

Vitamines dragen bij aan de conditie van de huid

Wanneer je voeding rijk is aan vitamines, mineralen en antioxidanten dan profiteert je huid hier optimaal van. De vitaminen A, C, B2, B3 en biotine helpen bij de verzorging van de huid van binnenuit. Elk van deze vitaminen vind je terug in verschillende voedingsmiddelen. Eet daarom gevarieerd, dagelijks voldoende groenten en fruit en breng variatie aan in je eetpatroon. Drink ook voldoende: bij voorkeur water of thee.

1. Vitamine A voor elasticiteit en een jonge huid

Als je al eerder over huidverzorging hebt gelezen, dan ken je vitamine A wellicht als retinol. In veel verzorgingsproducten komt dit ingrediënt voor en wordt dan retinylpalmitaat genoemd. Vitamine A in de voeding is een soort inwendige huidverzorging en van belang voor het behoud van de normale structuur, elasticiteit en uiterlijk van de huid.

Belangrijke voedingsbronnen van vitamine A zijn lever, vis en boter. Groenten en fruit bevatten bèta-caroteen, een voorloper van vitamine A.

B-vitaminen: B2, B3 en biotine voeden de huid

Vitamine B kent verschillende varianten. De varianten B2 (riboflavine), B3 (niacine) en biotine zijn vitamines die een bijdrage leveren aan het gezond houden van de huid.

2. Vitamine B2

Vitamine B2 is niet alleen van belang voor het behoud van de normale structuur en functie van de huid; het is bovendien een antioxidant en bevordert de energiestofwisseling, is goed voor het gezichtsvermogen, de ijzerhuishouding, de slijmvliezen en het zenuwstelsel.

Wil jij ervoor zorgen dat je genoeg vitamine B2 binnenkrijgt? Riboflavine zit vooral in melk en melkproducten, maar ook in vlees, vleeswaren, groente, fruit, brood en graanproducten.

3. Vitamine B3

Vitamine B3 (niacinamide) heeft net als vitamine B2 verschillende functies in het lichaam; het is van belang voor het zenuwstelsel, het helpt bij vermoeidheid, is goed voor de slijmvliezen en voor je stemming. Deze vitamine zorgt mede ook voor het behoud van normale structuur en functie van huid.

Wil jij ervoor zorgen dat je genoeg vitamine B3 binnenkrijgt? Eet dan vooral: vlees vis, gevogelte, zaden, noten en graanproducten.

4. Biotine

Ook biotine is zo’n alleskunner; het is goed voor het zenuwstelsel, de slijmvliezen, je gemoedstoestand en activeert je natuurlijke energie. En ook deze vitamine is belangrijk voor de huid en voedt de huid van binnenuit.

Wil jij ervoor zorgen dat je genoeg vitamine biotine binnenkrijgt? Neem dan vooral: eieren, melk, sojaproducten, noten en pinda’s.

Als je voeding niet altijd voldoende vitamine B2, B3 en biotine bevat, kun je ervoor kiezen een vitamine B-supplement in te nemen als aanvulling op je voeding.

5. Vitamine C voor de vorming van collageen

Vitamine C zorgt niet alleen mede voor een goede weerstand, maar het is ook van belang voor de vorming van collageen dat helpt om de huid (van binnenuit) te versterken. De lichaamseigen productie van collageen kan afnemen vanaf de leeftijd van 25 jaar en bij veroudering (door blootstelling aan de zon). Je huid wordt hierdoor minder stevig en elastisch. Collageen is een eiwit dat een belangrijk onderdeel is van bindweefsel: maar liefst 70% van de huid is collageen, dat helpt de huid stevig en soepel te houden.

Wil je vitamine C via voeding binnenkrijgen? Dat is makkelijk te doen, want je vindt het in vooral in groente, fruit en aardappels. Als je voeding soms onvoldoende vitamine C bevat, kun je er voor kiezen je voeding aan te vullen met een vitamine C-supplement dat past bij jouw behoefte, of het supplement Huid Complex dat naast vitamine C ook zink en CeramosidesTM bevat die de huid voeden de huid van binnenuit. CeramosidesTM en silica uit bamboe helpen de hydratatie, elasticiteit en stevigheid van de huid te behouden. CeramosidesTM verminderen bovendien zichtbare fijne lijntjes (anti-aging).

Vitamine D : je huid maakt het zelf

Je huid maakt zelf vitamine D aan wanneer het wordt blootgesteld aan zonlicht. Wanneer je dagelijks 15 -30 minuten buiten bent, krijgt je lichaam voldoende UV- licht om vitamine D aan te maken. In de wintermaanden is de kracht van de zon echter minder sterk, waardoor de lichaamseigen productie wat lager is. Mensen die onvoldoende zonlicht opvangen zoals mensen die een sluier dragen of te weinig buitenkomen, kinderen tot 4 jaar, ouderen, zwangere vrouwen en mensen met een getinte huid kunnen het beste een aanvullend vitamine D-supplement nemen. Ongeveer tweederde van de vitamine D die je dagelijks nodig hebt, wordt door je huid aangemaakt. De rest komt uit je voeding. Vitamine D komt alleen voor in voedingsmiddelen die van dieren afkomstig zijn. Vette vissoorten, zoals zalm en makreel, zijn een goede bron. Overigens zit vitamine D ook in eieren en rundvlees. In Nederland wordt vitamine D aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten toegevoegd.

Ziet je huid er droger uit?

Naast het rijtje van 5 vitaminen is het verstandig om - je las het al eerder - voldoende te hydrateren. De lichaamseigen productie van hyaluronzuur neemt af vanaf de leeftijd van 40 jaar. De huid kan er dan droger uit gaan zien, met zichtbare fijne lijntjes. Hyaluronzuur heeft de unieke eigenschap meer dan 1000 keer het eigen gewicht in water te binden. Het aanvullen van hyaluronzuur kan de hydratatie van de huid helpen, om de huid er gladder uit te laten zien. Ook voldoende water drinken is belangrijk voor je huid. Want voor een gezonde huid is water essentieel.

KAG-nr. 431-0820-3281
9 days ago