Welke vitamines ondersteunen mij bij vermoeidheid?

Er is een aantal vitamines dat jou kan ondersteunen bij vermoeidheid en futloosheid. Dat geldt voor sommige B-vitamines*, en vitamine C. Waar precies ondersteunen deze vitamines bij en uit welke voeding of andere bronnen haalt je lichaam deze essentiële voedingsstoffen?

*B2, B3, B5, B6, B11 (foliumzuur), B12, C en ijzer

Waarbij ondersteunen B-vitamines?

Er zijn liefst 8 verschillende B-vitamines. Te weten thiamine (B1), riboflavine (B2), niacine (B3), pantotheenzuur (B5), pyridoxine (B6), biotine (B8), foliumzuur (B11) en cobalamine (B12). Alle B-vitamines behalve foliumzuur (B11) zijn belangrijk voor je energiestofwisseling. Ze maken energie vrij uit de voeding, door een rol te spelen in het vrijmaken van eiwitten, koolhydraten en vetten.

Vitamine B1, B2, B3, B5, B6, B8, en B12 dragen bij tot het activeren van je natuurlijke energie en ter ondersteuning van het energieniveau. Vitamine B2, B3, B5, B6, B11 en B12 ondersteunen bij vermoeidheid. Vitamine B1, B3, B5, B6, B8, B11 en B12 ondersteunen bij geestelijke inspanning. NB: Vitamine B-complexen bevat al deze B-vitamines in afgestemde onderlinge verhouding.

In welke voeding zitten B-vitamines?

B-vitamines haalt je lichaam uit fruit, volkoren granen, groenten, zuivel en vlees. Meer specifiek:

  • B1 zit onder meer in volkorenbrood, zilvervliesrijst en varkensvlees
  • B2 zit onder meer in melk, broccoli en ei
  • B3 zit onder meer in varkensvlees, noten en vis
  • B5 zit onder meer in rundvlees, melk en aardappelen
  • B6 zit onder meer in noten, bananen en bruin brood
  • B8 zit onder meer in eieren, noten en sojabonen
  • B11 zit onder meer in spruitjes, broccoli, spinazie en ei, aadbeien en bananen
  • B12 zit onder meer in vlees, vis, zuivel en ei (alleen dierlijke producten)
  • Waarbij ondersteunt vitamine C?

    Vitamine C (ascorbinezuur) is een wateroplosbare vitamine. Het helpt je in de eerste plaats je weerstand te ondersteunen, maar helpt dus ook bij vermoeidheid. Vitamine C ondersteunt de afweer van het lichaam; draagt bij aan de vorming van collageen dat helpt om de huid, kraakbeen en het behoud van sterke botten; en is van belang voor de bloedvaten en het behoud van sterke botten.

    In welke voeding zit vitamine C?

    Vitamine C zit in voedingsmiddelen zoals fruit (sinaasappel, kiwi), groenten (o.a. spruitjes en broccoli) en aardappels.

    Waarbij ondersteunt vitamine D?

    Vitamine D ondersteunt de afweer (immuunsysteem, zorgt mede voor een goede weerstand) van het lichaam. Vitamine D is ook goed voor de spieren en helpt specifiek bij het behoud van soepele en sterke spieren. Daarnaast ondersteunt vitamine D het skelet en het gebit, het verhoogt de opname van calcium in de botten. Vitamine D helpt ook bij het celdelingsproces en draagt bij aan het proces van celvernieuwing.

    In welke voeding zit vitamine D?

    Een gezonde voeding levert een klein deel van de dagelijkse vitamine D-behoefte. Vitamine D zit in vette vis, zoals makreel, paling, zalm en haring. Je lichaam haalt ook vitamine D uit vlees en eieren, maar minder dan uit vette vis. In Nederland wordt vaak ook vitamine D toegevoegd aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten (exclusief olie).

    Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D. Het maakt zo’n 66% aan van de hoeveelheid vitamine D die je dagelijks nodig hebt. Kinderen tot en met drie jaar, vrouwen boven de 50 jaar, mannen boven de 70 jaar, zwangere vrouwen, mensen met een getinte huidskleur en mensen die niet regelmatig tussen 11.00 en 15.00 uur buiten komen of buiten handen en hoofd bedekken, behoren tot de groepen die een ondersteunend vitamine D-supplement zouden kunnen overwegen.

    Wanneer kan een supplement dus nuttig zijn?

    In sommige situaties is het wenselijk om jouw voeding aan te vullen met B-vitaminen, vitamine C of vitamine D (ook zonlichtafhankelijk). Dan kun je ervoor kiezen deze vitamines aan te vullen met voedingssupplementen, bijvoorbeeld middels een soft multi die rijk is aan voedingsstoffen.

    Mogelijk ben je ook hierin geïnteresseerd:

  • Vermoeidheid
  • Meer energie, elke dag weer? Betere voeding helpt!


  • KAG-nr: 431-1020-4116