Wanneer kan een voedingssuplement zinvol zijn?

Kijk ook op www.supplementinfo.nl

In sommige gevallen kan de behoefte aan voedingsstoffen verhoogd zijn. Bekende voorbeelden zijn vitamine D bij kinderen tot 4 jaar, zwangeren en vrouwen die borstvoeding geven, ouderen en personen die weinig buitenkomen of een donkere huidskleur hebben. Bij deze groepen is de behoefte aan vitamine D hoger. Hetzelfde geldt ook voor de inname van foliumzuur bij zwangere vrouwen en vitamine K druppeltjes voor zuigelingen. Deze mensen zullen van de deskundigen altijd het advies krijgen extra voedingssupplementen te gebruiken.

Er zijn mensen die een zodanig voedingspatroon hebben dat ze de dagelijks aanbevolen hoeveelheden voedingstoffen niet altijd halen. Dat zijn er heel wat. Slechts 2% van alle mensen voldoet aan de richtlijnen voor een gezonde voeding. 1-12% van de mensen (7-69 jaar) ontbijt nauwelijks, 1-14% voldoet aan de groenteaanbeveling, 3-36% voldoet aan de fruitaanbeveling en 6-33% eet twee keer per week vis (RIVM 2012).

Ook zijn er mensen waarbij de voeding niet goed wordt opgenomen door medicatie of een (darm)aandoening. En dan zijn er nog groepen te benoemen die meer kans hebben op een voedingstekort zoals kinderen, pubers, sporters, rokers, lijners, vegetariërs en mensen in stress-situaties.

Daarnaast kan het gebruik van voedingssupplementen ondersteunen bij het behoud van een goede gezondheid. Voedingssupplementen kunnen ertoe bijdragen dat je je vitaal en fit voelt, ter ondersteuning van hart en bloedvaten, de stoelgang en de weerstand. 

Verder zijn er voedingssupplementen die ondersteunen bij overgangsverschijnselen, de nachtrust bevorderen en bijdragen aan een goede gemoedstoestand.