Wanneer is er sprake van gezonde stresssituaties?

Stress-situaties: we ervaren deze allemaal weleens. Zeker in een tijd waarin de grens tussen het werk- en privéleven kan vervagen en velen het ‘druk’ hebben. Niet alle vormen van stress zijn echter slecht voor ons. Momenten van stress zijn een essentieel onderdeel van het leven. Gezonde stress (of: positieve stress) helpt ons juist in bepaalde situaties, omdat we lichamelijk en mentaal dan voldoende alert zijn.

Wat is stress?

Stress is een vorm van spanning. Deze spanning wordt aangewakkerd door prikkels en gebeurtenissen in jouw omgeving. Stress is in de basis een natuurlijke en gezonde reactie van je lichaam op deze gebeurtenissen. De juiste hoeveelheid stress zorgt ervoor dat je alert bent en je goed kunt concentreren.

Een dosis gezonde stress kan geen kwaad

Stress zorgt er dus in principe voor dat je ‘aan’ staat. En in bepaalde mate is dat dus positief. Zonder enige vorm van stress zijn we minder alert en voelen we niet de directe noodzaak om productief te zijn of optimaal te functioneren. In stress-situaties stijgen je bloeddruk en hartslag en gaat je adrenaline omhoog. Dat kan goed van pas komen als je bijvoorbeeld een belangrijke prestatie moet leveren, ergens voor moet vluchten of (in een voor jou onbekende situatie) scherp en alert moet zijn.

Zodra de stress-situatie voorbij is komt je lichaam weer tot rust en herstel je weer. Van een korte stressperiode herstellen je lichaam en geest doorgaans snel richting ‘een normale gemoedstoestand’, een ‘normaal energieniveau’ etc.. Soms kan het fijn zijn om jezelf een duwtje in de goede richting te geven. Je kunt er dan voor kiezen om tijdelijk bijvoorbeeld het supplement Stress Support te nemen met foliumzuur om jou te ondersteunen tijdens stress-situaties.

Iedereen ervaart stress-situaties anders

Of en hoeveel stress je bij een bepaalde situatie ervaart verschilt per persoon. Dezelfde situatie kan de ene persoon totaal onbewogen laten en bij een ander zorgen voor stressprikkels. De mate van stress die je ervaart hangt af van je eerdere ervaringen, huidige situatie (mentaal, fysiek, sociaal) en je coping mechanisme, oftewel: ga je in de actiemodus of blijf je passief?

Alles draait om balans

KAG-nr. 431-0820-3281 Af en toe een beetje spanning in het leven kan dus geen kwaad. Maar: er moet een balans zijn tussen de stress die je ervaart, de duur van de stress-situatie waar je je in bevindt en de positieve resultaten of ervaringen die het oplevert. Stress-situaties kunnen onder meer invloed hebben op een onrustig en gespanne gevoel, de gemoedstoestand, de kwaliteit van slapen en/of het energieniveau. Als je het gevoel hebt niet goed meer tot rust te

Goed omgaan met stress-situaties

Tijdens korte stress-situaties kan het prettig zijn jezelf, als aanvulling op gevarieerde voeding en een gezonde levensstijl, te ondersteunen met bijvoorbeeld een supplement aansluitend op jouw persoonlijke behoefte. Neem de tijd voor ontspanning, voor de een is dat een wandeling of een stuk fietsen, voor de ander een warm bad of de sauna; iedereen kiest zijn eigen manier om bij te komen van drukte en spanning.

Meer weten over ontspannen, welzijn en de verschillende producten die daarbij kunnen ondersteunen? Ontdek meer op onze themapagina over ‘Ontspanning en welzijn’.

KAG-nr. 431-0820-3281