Stress en (ont)spanning

Wanneer is er sprake van gezonde stresssituaties?

Stress-situaties: we ervaren deze allemaal weleens. Zeker in een tijd waarin de grens tussen het werk- en privéleven kan vervagen en velen het ‘druk’ hebben. Niet alle vormen van stress zijn echter slecht voor ons. Momenten van stress zijn een essentieel onderdeel van het leven. Gezonde stress (of: positieve stress) helpt ons juist in bepaalde situaties, omdat we lichamelijk en mentaal dan voldoende alert zijn. Wat is stress? Stress is een vorm van spanning. Deze spanning wordt aangewakkerd door prikkels en gebeurtenissen in jouw omgeving. Stress is in de basis een natuurlijke en gezonde reactie van je lichaam op deze gebeurtenissen. De juiste hoeveelheid stress zorgt ervoor dat je alert bent en je goed kunt concentreren. Een dosis gezonde stress kan geen kwaad Stress zorgt er dus in principe voor dat je ‘aan’ staat. En in bepaalde mate is dat dus positief. Zonder enige vorm van stress zijn we minder alert en voelen we niet de directe noodzaak om productief te zijn of optimaal...

Welke supplementen kunnen helpen in stressvolle perioden?

Je ervaart vast soms een stressvolle dag of periode. Op zich niets raars: het hoort bij de loop van het leven. Maar soms is het fijn om jezelf te ondersteunen tijdens stress-situaties of in drukke periodes waarin je het beste uit jezelf wilt halen. Vitamine B5, B11 en zink kunnen jou ondersteuning bieden in spannende tijden. Vitamine B ter ondersteuning van lichaam en geest Van vitamine B bestaan een aantal verschillende varianten die je zowel lichamelijk als geestelijk kunnen ondersteunen. Vitamines B1, B3, B6, B8 en B12 dragen bij aan geestelijke veerkracht en zijn gunstig voor een goede geestelijke balans. Vitamine B5 ondersteunt in stress-situaties. Ten slotte draagt vitamine B11 (folaat) bij aan weerstand tegen stress. Kun je juist lichamelijk wel wat ondersteuning gebruiken, als aanvulling op een gezond eet- en drinkpatroon? Een stress-situatie kan ervoor zorgen dat je wat minder lekker in je vel zit. Vitamine B6, folaat (B11) en B12 helpen bijvoorbeeld om vermoeidheid...