Heeft voeding invloed op het behoud van soepele spieren?

Ja. Om spierwerking en soepele spieren te ondersteunen is het belangrijk gezond en gevarieerd te eten. Een uitgebalanceerd voedingspatroon zorgt er onder meer voor dat je de hoeveelheid magnesium in je lichaam op peil houdt.

Magnesium komt voor in onder meer graan- c.q. volkorenproducten, noten (o.a. cashewnoten, walnoten en amandelen), groente (o.a. spinazie, andijvie, broccoli), cacao (pure chocolade), vlees, melk en melkproducten. Ook water kan bijdragen aan de inname van magnesium.

Er kunnen situaties of periodes zijn waarin je wat minder groente of volkoren producten eet dan je zou willen, of niet zoveel water drinkt als dat je normaal heel bewust doet. Probeer dit echter zoveel mogelijk te vermijden: een gezond voedingspatroon ondersteunt de soepelheid en werking van je spieren. Denk je echter toch nog wat extra voedingsstoffen te kunnen gebruiken? Een magnesiumsupplement kan dan een nuttige aanvulling op je voedingspatroon zijn.

Waarbij ondersteunt magnesium?

Magnesium is een belangrijk mineraal voor de werking van de spieren en instandhouding van botten. Het speelt een rol bij normale spierwerking, het behoud van soepele spieren en is belangrijk voor een normale spierfunctie, alsmede de overdracht van zenuwprikkels.

Spieren in jouw lichaam

Spierspanning is in elk lichaam nodig om te kunnen functioneren. Maar als je spieren zich niet voldoende (kunnen) ontspannen, kun je mindere soepel werkende spieren ervaren. Dat kan voorkomen na flinke fysieke inspanningen (denk aan intensief sporten), bij vermoeidheid, bij zwangerschap of in een stressvolle periode.

Magnesium is ook een mineraal dat jouw lichaam helpt om energie vrij te maken uit voeding. Bij sporters en zwangeren kan de magnesiumbehoefte dus hoger liggen.

Er zijn overigens meer nutri├źnten die je kunnen ondersteunen bij het behouden van soepele spieren, zoals vitamine D3. En eiwitten ondersteunen spierkracht, spiergroei, spiermassa en spierherstel (ook bij sport). Je algemene fitheid kan worden ondersteund door onder meer vitamine B12.

Mogelijk ben je ook hierin geïnteresseerd:

  • Vermoeidheid


  • KAG-nr: 431-1020-4116